zaterdag 11 december 2010

Terugblik en voornemens

Zo tegen het nieuwe jaar worden er weer allerlei goede voornemens geopperd. Ik doe dat al jaren niet meer, want dat houd je misschien even vol en heeft dus geen zin. Om er niet aan mee te doen, geeft tenminste geen frustraties als er voornemens niet worden behaald. De datum 1 januari is daarvoor wel erg magisch, maar ik vind het dan ook niet erg realistisch. Voorbeeld: Je hebt nog hele lekkere restjes in huis en die eet je gewoon lekker op als consuminderaar toch. Meestal vergt zoiets veel van je levensstijl en dat is moeilijk om van de ene op de andere dag compleet te veranderen. Ook hier is geleidelijk veranderen een betere weg denk ik zelf. Als ik bijvoorbeeld met sprongen van vijf jaar terug kijk, is er toch altijd een hoop veranderd. 'Go with the flow' denk ik maar en met een slakkengangetje.
Wat ik wel doe, is terugblikken op het afgelopen jaar aan belangrijke gebeurtenissen, veranderingen, klussen die zijn uitgevoerd en afgestreept kunnen worden van een hele lange lijst (zonder einddatum), kasboek vergelijken met andere jaren en bekijken waarop ik wil en kan bezuinigen.  Het is mooi als er iets bereikt wordt, maar het moet geen 'must' worden. Je thuishaven moet tenslotte ook ontspannend zijn en dat energie herwonnen kan worden in deze toch al gehaaste wereld. Stress is tenslotte een oorzaak van vele klachten tegenwoordig.
Kortom er wordt weer genoeg overal over nagedacht. Een soort van herkauwen en koesteren van mijn leven en ervaringen om het allemaal weer een plekje op mijn eigen 'harde schijf' te kunnen geven.

5 opmerkingen:

  1. Ik denk ook dat het beter is om geleidelijk te veranderen.
    Want anders heb je er nog een stress faktor bij.
    Maar er zitten wel dingen in mijn hoofd die ik echt het komende jaar om wil gooien.

    Groeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben het helemaal met je eens. Geleidelijk de broekriem aansnoeren zeggen ze weleens. Maar er wordt beweert dat we een grote inflatie krijgen van 10%, daar schrik ik wel een beetje van, krijgen we dan russische taferelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echte voornemens heb ik nooit. Meer van "misschien eens iet beter lettten op....."Voor mij is het einde van het jaar ook een tijd om dankbaar te zijn,voor alles,wat goed was. Groeten IZerina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb een tijdje niet aan goede voornemens gedaan. Je houd het 2 weken vol en verval je in je oude patroon. Maar waarom op 1 januari. Elke andere datum is ook goed. maar nu wil ik het toch weer eens doen. Een lijst maken met dingen die ik graag wil doen en dan afstrepen.

    En dan kijken hoe ver ik kom.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb natuurlijk ook wel wat nieuwe plannen voor een volgend jaar, maar dat hoeft niet in te gaan op de eerste en als het niet af is op de 31, totaal geen probleem. Je moet jezelf in ieder geval niets opleggen of gek maken en naderhand teleurgesteld worden.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.