woensdag 22 december 2010

Opruimingskoopje blijkt miskoop

Van de zomer had ik in de uitverkoop twee hele leuke vrolijke kussens gekocht (bij de K of de B of misschien zelfs de T). Niet wetend dat het in feite wegwerpkussens zouden gaan worden... De stof was wit met vrolijke gekleurde kleine bloemen. De kussens zelf waren best wel zwaar voor 5 cm dik. Ze waren eigenlijk voor buiten, maar ik vond ze mooi voor binnen en met name voor de poezen. Normaal koop ik ze altijd gevuld met fiberfill. Nu dacht ik, kom ze zijn wat smoezelig geworden, laat ik ze maar eens wassen op 30 graden. Wie verwacht dan dat er kleuren van de vulling gaan doorlopen in de witte stof? Vol vieze bruine kringen lichtbruin door het witte stof, een geur die aan natte stinkende stof doet denken die te lang nat heeft gelegen toen ik ze uit de wasmachine haalde. Ik niet, maar ik had natuurlijk beter moeten weten en er had een belletje moeten gaan rinkelen bij het lezen van het etiketje 'Made in India', 100% katoen. Maar toen ik het kocht dacht ik alleen, ha 100% katoen. 
Toch nieuwsgierig geworden, heb ik een kussen opengemaakt en daar trof ik katoenpluisafval of een soort van papiermachee compleet met gemalen groen en bruin plantenafval! En stinken! Het etiketje nog eens beter bekeken en daar zag ik ook dat overal een kruis doorstond. Je mocht ze dus niet wassen! Dat is wel erg lastig voor kussens die eigenlijk voor buiten zijn en er onverwacht een regenbuitje overgaat... Tja en kussens moeten dat toch echt wel eens gewassen worden toch. Hier tenminste wel.
Nu was ik ergens nog blij ook dat het dit was en niet wat anders. Ik heb ooit een documentaire gezien dat ze daar oude, vieze, stinkende matrassen hergebruiken. Ze doen daar een nieuw stofje omheen en verkopen ze dan weer als nieuw matras.

Gelukkig waren de kussens in de zomeropruiming niet duur. Maar om kussens te kopen om ze weer weg te gooien na een paar maanden, is niet het idee wat ik heb met nieuwe kussens kopen. Nou dat was dus weer een zeer wijze les om nooit geen goedkope kussens meer te kopen met 100% katoenen vulling. Bovendien altijd de leesbril meenemen om de etiketjes goed te lezen!

6 opmerkingen:

  1. Ik zou er ook ingetrapt zijn. Omdat er niet zoveel kussens met 100% katoenen hoesje zijn. Helaas dure poetslappen. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. jammer ,maar de volgende keer kijk je wel eerst of ze gewassen mogen worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zou de vulling er eerst uit halen, klein naadje los, later weer dicht stikken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als het mooie kussens zijn, zou je ze dan niet zelf kunnen vullen met bv schuimrubber??

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kan hier niets meer van hergebruiken. De vulling lijkt wel papier machee plus geeft bruin af. De overtrek van het leuke stofje is verkleurd en is bruin geworden. Bovendien stinkt het. Zelfs niet geschikt meer voor een poetsdoek.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat jammer. Maar dat verwacht je ook niet.In dit geval is het goedkoop, duurkoop.

    Ik heb ook wel eens kussens gewassen. De kleur liep niet door, maar het model was eruit. Ze konden wel gewassen worden. Heel vreemd.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.