dinsdag 22 januari 2013

Tochtbandperikelen

In de nazomer wilde ik de sponningen van de ramen verven en beplakken met tochtband. Een heel karwei nog om de oude resten eraf te steken en vervolgens glad te schuren omdat je nogal heel acrobatisch onhandig moet staan omdat te kunnen uitvoeren. Echter toen kwamen er andere prioriteiten tussen die echt voor moesten en kon ik niet aan het verfwerk zelf beginnen ondanks al het voorwerk wat al gedaan was. Ik zat dan ook nu met open kieren in mijn oude huis. Nu het koud is, is dat goed te voelen en ik stelde het toch maar uit om ze weer te dichten omdat ik nog weet, hoelang dat afsteken en schuren me kostte. Allemaal in de hoop dat de winterkou snel weg zou zijn. Maar gisteren besloot ik het toch maar te doen omdat ik zag dat er een hoopje sneeuw binnen op de vensterbank lag! Dat gaat me dan toch iets te ver.

Wat metertjes tochtband bij de Wibra gekocht en dat kostte slechts 1 euro voor 2 rollen oftewel 50 cent per rol! Voor het geld hoef ik het dus niet te laten! Getogen met schaar en tochtband proberen de open sponningen te plakken. Maar mijn raam ging niet meer dicht. Ik probeer het tochtband weer te verwijderen, dat zat zo vast dat het er alleen met kleine stukjes weer af kwam. Ik had het natuurlijk eerst ook nog heel degelijk en stevig aangedrukt. Stom stom. De veerkracht van dit tochtband is dus niet goed voor oude ramen. Op sommige stukjes, maar ver van het slot, kon ik hier en daar het ergste dichten. Boven op de slaapkamer van mijn dochter, dat was een ander verhaal, daar zag ik door de kieren echt de blauwe hemel. Een stripje was niet genoeg, maar met een dubbele ging het raam niet meer dicht. Dus proberen uit te kienen waar ik stukjes kon plakken en waar niet. Ook weer bij de handvaten zelf was de veerkracht niet goed en kon het raam niet meer dicht.
Nou het is een geweldig mooi plakwerk bij de ramen geworden met al die stukjes! Niet dus! Vreselijk om te zien, al heb ik wel een gedeelte tochtvrij kunnen maken in ieder geval. Nu heb ik nog hele oude tochtband liggen die wel veerkrachtig is en dat gebruik ik dan maar na het verven.
Het moet maar even zo.

15 opmerkingen:

  1. Ook hier lag er gisteren binnen sneeuw op sommige vensterbanken en bij de achterdeur. Oude huizen he?
    Ik was er nog niet aan toe gekomen om tochtstrips te kopen, maar nu weet ik in ieder geval dat ik die van de wibra beter kan laten liggen.

    Liefs MamaWendy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je met je vingers het indrukt, lijkt het wel voldoende spanning en veerkracht te hebben, maar het moet gewoon meer zijn.

      Verwijderen
  2. Wij hebben een oud raam op de slaapkamer,dat aan de onderkant tocht.Daar ligt een opgerolde handdoek voor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook een goed idee. Hier zit het voornamelijk bovenin en opzij bij de hendels.

      Verwijderen
  3. Hier ook dikke kieren, maar ik vind tochtband ook altijd een ramp.
    Maar heb ook nog steeds geen goede oplossing.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zit er al aan te denken ze zelf te maken van schuimplastic wat nog zit in de oude strijkplankovertrekken. En dan maar vastplakken in de kieren. Die zaten er vroeger wel en die zijn wel goed.

      Marianne

      Verwijderen
  4. Je kunt misschien mijn grootmoeder naƤpen: een strook oud gordijn of lange lap van ogen/lussen voorzien aan de bovenkant en halverwege de ramen aan weerszijden haken oid bevestigen. Dan hang je voor de onderkant waar de ergste kou binnenkomt de lap ervoor maar houd je toch genoeg licht in huis.
    Je kunt ook voor het hele raam inclusief de sponning plastic plakken, maar dat is meer geschikt voor kamers waar je niet uit het raam wilt kijken en niet ventileert.
    Al zal dat laatste zo te horen bij jullie niet nodig zijn! ;-))
    Groetjes Marjolijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aan de voorkant hangt ook zelfgehaakte (door mijn moeder nog) vitrage.
      Plastic vind ik een beetje te ;-)

      Verwijderen
  5. Van de week zag ik bij iemand die de tocht ook buiten wilde houden dat ze watten in de kieren had gepropt en daarover afplakband. Het zag er natuurlijk niet mooi uit, maar het hielp goed. Je kunt dat niet gebruiken bij ramen en deuren die regelmatig open gaan.

    Groetjes, Trees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien als het nog harder gaat vriezen voor tijdelijk een idee...

      Verwijderen
  6. o wat herkenbaar. Ik dacht dat ik de enige was die niet met tochtband om kon gaan. Overal lees je dat het zo simpel is en in een uurtje gepiept en dat je dan eurootjes uitspaart, maar bij ij zijn de kieren ook zo onregelmatig dat de ene decimeter lukt, de volgende niet past, die daarna twee keer zo dik is en ga zo maar door.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En ik ben blij zelf hier te lezen dat er veel meer anderen dus ook last van hebben! Tja oude huizen. Geen enkele maat raam is hetzelfde.
      Met die tochtband van jaren terug, totaal geen probleem, die waren van schuimplastic dus met veel veerkracht. Die worden volgens mij niet meer gemaakt. Ik heb nog 1 grote rol en die bewaar ik dan maar voor na het verven.

      Verwijderen
  7. Krant in de lengte opvouwen en met de open zijde in de kier stoppen, anders komt er via de “rugkant” toch wind binnen.Zo deden wij dat vroeger en nu ook nog…
    En, is de krant wat vochtig of je deur open geweest er is altijd wel n nieuwe krant..
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Doe ik ook.is echt een aanrader

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.