zaterdag 26 januari 2013

Sparen januari

Ik durf het bijna niet te bekennen dat voor velen januari altijd een dure maand is i.v.m. al die feestdagen daarvoor, lange maand, veel rekeningen enz., maar dat juist altijd voor mij de maand is dat ik het meeste overhoud op het vakantiegeld in de zomer na. De start van het nieuwe jaar is altijd vol goede voornemens om zo min mogelijk uit te geven, me nog meer te storten op reclames e.d. Probeer ook altijd zo lang mogelijk voor het eerst weer boodschappen te doen. Ook laat ik me niet verleiden door de uitverkoop als ik niks in mijn achterhoofd heb wat nog op een denkbeeldig wenslijstje mocht staan. Tenslotte is er de kringloop ook nog.
Nu ook weer komt deze week het salaris eraan en ik moet zeggen dat ik mezelf heb overtroffen met mijn jaarlijkse januari stunt. Daarvan kan vast weer een klein klusje gedaan worden. Ik heb zoveel klussen nog te (laten) klaren dat ik gewoon nog een tandje meer moet consuminderen en sparen. Om wat voorbeeldjes te noemen:
  • Poort moet grondig gerepareerd worden (paal is gedeeltelijk weggerot)
  • Schuurdeur is eruit gevallen (wil i.p.v. de schuur graag een open veranda voor in de plaats met stookmogelijkheid om daar in nood ook te kunnen koken; echter asbest moet daar eerst nog verwijderd worden van het dak)
  • Garagedeur begint bovenaan stukjes eraf te vallen (moet dus vernieuwd worden)
  • Tuinhuisje moet een nieuw dak hebben (een gedeelte van de golven zijn ingezakt)
  • Bijkeukendeur: zit onder boven de plank een gat door verrotting (heel vochtig oud huis)
  • Vlieringluik moet vervangen worden (het zit nog dicht, maar dat is alles)
  • Verder heb ik een badkamer boven die niet gebruikt kan worden (is uit de jaren 50 en moet nodig vernieuwd worden; daarvoor met er eerst een nieuwe afvoer naar het riool want oude maakt te grote omweg, zit compleet verstopt dat het bedrijf het niet meer kan door spuiten). (Heb wel douche nog beneden.)
  • Mijn keuken is ook niet bepaald modern te noemen alleen mijn fornuis (aanrechtkastjes lopen niet meer over de richels door ouderdom, geiser moet vervangen worden enz. enz.)
  • En zo kan ik nog een paar A4'tjes volschrijven...
Leuk hè een oud huis :-(

Eerst wordt in ieder geval de poort nu gerepareerd zodra het weer het toestaat.
Ik moet er niet teveel over nadenken en het gewoon een voor een opknappen anders kan ik niet slapen...

3 opmerkingen:

  1. Marianne,

    Het is wel leuk om zo'n lijstje te maken en doelen te stellen toch? Helemaal als je een goede maand achter de rug hebt.
    Straks kun je de poort alweer afstrepen.. fijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In oud huis gewoont en nu nieuw huis laatste bevalt mij gewoon beter lekker jaren lang geen onderhoud :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zie dat bij ons ook; als we er niet bovenop zitten, valt het huis in elkaar. We moeten echt regelmatig kleine dingetjes repareren en verven/lakken om te voorkomen dat het erger wordt, maar op een gegeven moment valt er niks meer te repareren en moet het echt vervangen. We gebruiken de 'reparatietijd' wel om goed rond te kijken naar vervangingsmateriaal.

    Siebrie

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.