zondag 2 oktober 2011

Savon de Marseille

Regelmatig was ik in supermarkten op zoek naar Marseillezeep om als mijn wasmiddel op is of mijn allesreiniger dit zelf te gaan maken. Tegenwoordig staat op zoveel blogs het recept dat ik al niet meer weet waar ik dat voor het eerst gelezen te hebben omdat er nergens jammer genoeg een bron bij vermeld wordt. Ere wie ere toekomt, maar ik weet niet aan wie.

Maar gisteren is het me in ieder geval gelukt in België om aan savon de Marseille te komen. Wat heet, vier stuks nog wel omdat ze per 4 verkocht worden! Net geen 4 euro de 4. Echter de ingrediëntenlijst brengt me nu toch wel weer aan het twijfelen of het wel zo gezond is allemaal. Het kan dan wel heel goedkoop zijn om zelf wasmiddel of een ander huishoudmiddel te maken, goedkoper dan in de winkels wordt verkocht, maar de ingrediënten zijn toch niet helemaal natuurlijk. Nu hebben de dure merken in de supers natuurlijk ook wel een 'luchtje' wat dat betreft, maar als je voor natuurlijk gaat, is het dit toch ook niet helemaal.
De ingrediënten van savond de Marseille, zijn als volgt:
aqua ->
water

glycerin ->
Glycerine (ook wel glycerol) is een natuurlijk voorkomende alcoholverbinding en een component van vele lipiden. Glycerine kan van dierlijke of plantaardige oorsprong zijn.

sodium tallowate ->
Gesmolten rundvet. Kan leiden tot eczeem en mee-eters. Zit in vetvrij papier, kleurpotloden, margarines, verf, rubber, smeermiddelen etc. In kaarsen, zeep, lippenstift, scheercrème, andere cosmetica.

sodium palm kernelate ->
is een natriumzout van de zuren uit palmpitolie

sodium chloride ->
is een anorganisch zout (ook wel keukenzout).

sodium hydroxide ->
= caustic soda en is een zeer bijtend en heeft reactieve anorganische basis, hoort bij de toxische stoffen onder de EPA's, verdachte huid of zintuig toxiciteitsgevaar!

tetrasodium etidronate ->
is een difosfonzuur derivaat, verdacht voor de nieren

parfum ->
Hieronder kan altijd nog een hele lijst vallen aan andere stoffen; een begrip wat nog vanalles kan inhouden!

Tja wat nu? Ik ga het wel een keer proberen om zelf te maken, maar zal het middel dan wel met handschoenen gaan opgebruiken.

10 opmerkingen:

  1. Hoi Marianne,

    Echte Marseillezeep bestaat voor 72% uit plantaardige olie. Rundervet is wel het vet waar vroeger veel zeep van werd gemaakt, dus niet vreemd. Glycerine ontstaat tijdens het zeep maken. En zeep maken doe je inderdaad met sodium hydroxide = caustic soda = gootsteenontstopper. Maar bij een goede verzeping heb je daar geen last meer van en is het weg. Ook echte Marseillezeep word met gootsteenontstopper (o.i.d.) gemaakt. Anders wordt het vet geen zeep.

    Ik heb zelf zeep gemaakt. Inderdaad met gootsteenontstopper. Gebruikers gaven aan dat de huid minder trekkerig en droog was dan bij gewone zeep/doucheproduct. Dus als de verzeping goed is, is er niks aan de hand en heb je ook geen handschoenen nodig. Maar ze zijn wel verplicht om de sodium hydroxide op de verpakking te zetten, omdat ze het gebruikt hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je kunt de echte marseillezeep vaak kopen op markten en fairs. Of in webwinkels met zeep. Natuurwinkels hebben het ook, en sommige onlinewinkels zoals 'van haver tot gort'
    Je hoeft er dus zeker niet voor naar België. Je kunt ook verkooppunten opvragen hier: http://www.tulipejaune.nl/cms/

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben echte marseillezeep nog maar 1x tegen gekomen, maar dat was een (niet heel grote) brok voor iets van €6. Dat ging me nog even te gek, zeker als ik die prijs vergeleek met Sunlight zeep, die ik gebruik om wasmiddel te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dille & Kamille heeft ook de echte.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zal de ingrediënten ook eens bekijken van de schoonmaakmiddelen die in de natuurwinkel worden verkocht.

    Hier in het zuiden heb je geen Dille & kamille jammer genoeg, want dat zijn leuke winkels.

    Als je het inline koopt, komt er nogal wat verzendkosten bij en dan is de prijs weer aardig hoger.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Precies zoals boven, echte savon marsaille is een natuurproduct.
    Op mijn blog (op de pagina groen winkelen) heb ik de link waar je vlokken kunt kopen (ben ik wel affiliate van dat je dat maar weet, anders google gewoon vitex natura ;-) ), dat is echt.

    Ik koop zelf 1 kg vlokken.
    Dan heb je 80 gram nodig voor 5 liter vloeibaar zeep. En ta-taa: mijn zoontje heeft (sinds wij dit gebruiken) geen jeuk meer...

    Gr,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je kan ook met Aleppozeep wasmiddel maken, ook alleen plantaardige olie.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik gebruik voor mijn zelfgemaakte wasmiddel castille zeep, wat ik ook weer zelf gemaakt heb van olijfolie, NaOH en water. Het wast prima en is leuk om te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wie houdt van de informatieve hier ook
    http://www.emporion.es/Castillezeep

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik gebruik het al jaren en mijn huidproblemen zijn opgelost. Ik prefereer de Savon de Marseille van Le Chat (naturelle/glycerine). Deze kun je o.a. hier verkrijgen:

    https://www.amazon.fr/Chat-V%C3%A9ritable-Marseille-dentretien-Glyc%C3%A9rine/dp/B007IERNAG

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.