donderdag 20 oktober 2011

Waterkoker

Onlangs ben ik toch overgehaald voor de aanschaf van een waterkoker. Ik zette nog steeds een steelpannetje met water op het gas. Nu ik meer theedrink en geen koffie, merkte ik op mijn werk dat water toch een stuk sneller elektrisch kookt dan hoe ik dat thuis doe op het gas. Na enig dubben dus toch maar een -goedkoop, die net in de reclame was ;-)- apparaat(je) gekocht. Afgelopen weekend uitgeprobeerd en het gaat echt snel :-) Het koffiezetapparaat verdwijnt nu in de kast voor eventueel bezoek en de waterkoker staat nu op de plaats van het koffiezetapparaat. Wat een luxe weer! Ik verving al een poosje geen kapotte elektrische apparaten meer in huis en haalde ook geen nieuwe. Soms voelt dat als een bevrijding niet mee te hoeven gaan met al die nieuwe (vaak overbodige) luxe snufjes. Het was weer helemaal terug naar af vanwege het nostalgische gevoel, maar af en toe wat moderns is toch ook wel prettig!

Nu zag ik wel dat er behoorlijk wat aanslag achterblijft met water koken in het steelpannetje, wat je er zelfs moeilijk uitkrijgt. Alleen met azijn kook je dat eruit of citroensap. De nieuwe waterkoker zal er ook aan moeten geloven en zal iedere week nu een keer citroensap meekoken. Dat water kan ik dan weer mooi gebruiken voor de afwas of voor een sopje. Goed voor je handen dan ook. Zo heb ik dat ook gedaan met de eerste drie keer koken van water wat aanbevolen werd in de handleiding. Dat water gooi je als consuminderaar natuurlijk niet weg, maar hergebruikt dat hete water weer, alleen niet voor consumptie.

7 opmerkingen:

  1. je kan ook water koken en dit gekookte water in een extra thermoskan doen, heb je voor een hele poos heet water voor handen , geniet ervan , liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zelf gebruik ik ook een ketel en de waterkoker van mijn moeder gaf ik aan de kinderen. Hier is weinig tot geen kalk in het water. Er was net nog een uitzending op t.v over c.algon dat je dat ook echt niet in de wasmachine hoefde te doen omdat er weinig kalk zit in het water. Een monteur zei ook dat de apparaten nooit stuk gingen door kalk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vraag me nog steeds af wat nu zuiniger is: water koken op duur gas, of een 'tijdelijke slurper' als een waterkoker. Ik heb nu het laatste weer, maar had eerder een fluitketel. Dan blijft de warmte ook meer bewaard en kookt het water sneller.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn oude ketel staat toevallig klaar in een doos oor de kringloop. In mijn nieuwe Keuken wil ok een quooker, of het veel minder zuinig is weet ik niet, maar het lijkt me zo handig!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. kalk in je waterkoker kun je voorkomen door er een schelp in te leggen en die erin te laten tijdens het waterkoken, ik heb bijna geen kalkaanslag in mijn waterkoker sinds ik de schelp gebruik

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik gebruik sinds 2 wk een elektrische waterkoker voor koffie en thee.En had het idee toch veel stroom te gebruiken. Vanochtend heb ik juist het keteltje weer gepakt,voor als ik alleen voor mezelf zet. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lekker idee he, dat je al die spullen steeds minder nodig hebt!!

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.