donderdag 16 december 2010

Alternatief voor kattenbakverschoning?

Al diverse keren zit ik naar een alternatief voor kattenbakkorrels te zoeken. Veel verder dan houtpulp, klei en korrels kom ik niet. Klei vind ik veel te duur. Houtpulp vind ik een ramp voor de kattenbakomgeving (overigens zitten houtvezels in het witte Blue Band brood!). Dan blijven er alleen de kattenbakkorrels nog over die hier en daar goedkoper zijn dan bij een andere winkel. Ik ben al in de weer geweest met krantenstroken, maar dat was toch niet zo'n succes aan de poezensnoeten te zien en in welke bochten zij zich op de randen van de kattenbakken manoevreerden om maar vooral niet met hun pootjes erin te hoeven staan. Momenteel ben ik dan ook niet verder gekomen dan een dikke krant onderin de kattenbak te leggen en daaroverheen kattenbakkorrels te strooien. Ook eronder voor een al te ijverig oudje die niet goed meer kan richten en toch netjes in de bak staat en precies over het randje richt.
Ik heb wel gelezen over een genieus idee met een soort zeef en een bak eronder voor het opvangen van de plasjes.
Ik heb ook geen enkele kat gehad die ik heb kunnen leren op het toilet te gaan. Wel was er soms een poes (die vorige maand is overleden) die boven het doucheputje hing en dan hoefde ik het alleen maar even door te spoelen. Deden ze dat allemaal maar!

In de zomer vinden ze het prima als ik in de kattenbak geel zand doe, dat heb ik namelijk genoeg in mijn tuin. Even wat spitten en daar komt het gele zand al. Je moet namelijk weten dat bij de vorige ijstijd hier in het zuiden van Nederland de duinen lagen en er daarom hier veel geel zand nog te vinden is.
Dat is geen probleem, maar dan moet ik wel constant even een kijkje nemen of er niet iemand op de bak is geweest. Een kat vindt het namelijk vreselijk, net als een mens, als er net iemand voor hem of haar is geweest. Ze komen zelfs binnen om op de bak te kunnen terwijl er genoeg ruimte in mijn tuin is. In de tuin spit ik steeds een bepaald stukje om speciaal voor hun. Niet allemaal doen ze daar hun behoefte, het moet en zal de kattenbak binnen zijn vaak met hetzelfde zand als buiten. Over eigenwijs en gestructureerd gesproken.
Als iemand nog besparende ideeën heeft wat betreft de kattenbak, dan hou ik me aanbevolen! (Nee, dus niet die van doe ze maar weg...)

6 opmerkingen:

  1. Wat ik doe, nadat ik eerst heb uitgezocht welk grit het beste werkte (niet stuivend e.d.)is een grote bestelling plaatsen op Internet bij Zooplus. Zij bezorgen aan huis, hebben vaak aanbiedingen en bezorgkosten zijn boven een bep. bedrag gratis. Je bent er dan qua kosten weer een hele tijd vanaf en bovendien scheelt het je enorm in gesjouw.

    Groetjes Jacq.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik koop voor onze katten bij de groothandel, maar heb je al eens op internet gekeken?
    Ik koop tegenwoordig vaak via internet voor onze dieren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt, ik zal daar eens gaan kijken of het scheelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij kopen altijd geperste houtpulp-korrels bij AH. Kunnen zo in de biobak en bevalt ons prima!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik koop korrels bij ah 1.29 per 5 kg ik gooi er 1 zak per week in en heb 1 kater deze kunnen gewoon in de bio bak zoals alle korrels

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Momenteel heb ik eco houtpulp van Cat's Best. Neemt goed geurtjes op en de bak leeg ik achteraan in mijn tuin. Zie je naderhand niks meer van. Maar ik zal wel eens kijken bij AH welke je bedoelt en ook eens uitproberen.

      Verwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.