woensdag 8 december 2010

Snoeien

Toen mijn dochter nog klein was, had ik altijd een stok achter de deur om allerlei bomen, hulst met rode bessen, klimop en kersttakken te gaan snoeien in de tuin zo tegen de tijd van de kerstvakantie als er lekker geknutseld werd op school. Een hele grote doos vol met groen nam ik altijd mee, inclusief dennenappels. Ook voor allerlei activiteiten leverde ik hier en daar nog wat af. Als je dit allemaal moet kopen op grote schaal in de winkel ben je echt kapitalen daaraan kwijt. Mij kostte dat niks dan alleen de moeite om in de kou te zagen en te knippen. Af en toe maakte ik er zelf ook wat kerststukjes van, maar dat is toch niet zo mijn ding merkte ik. Het lukte altijd prima hoor daar niet van. Sinds de tijd dat mijn dochter dan ook van school is, is het snoeien op een lager pitje gezet en dat is dan ook wel te zien in de tuin. Soms is het dus best aangenaam, achteraf gezien, om te moeten snoeien. Nu stel ik uit tot het voorjaar.

Dat doet me weer denken aan mijn eigen jeugd dat we een aardappel en een schoteltje mee naar school moesten nemen waar de leerkracht een stukje van de aardappel afsneed en waar je zelf een stuk boven moest uithollen waar een kaarsje in kon staan. Vervolgens werd er een rood stukje crêpepapier omgewikkeld en kon het kaarsje erin. Daarna mocht het kaarsje aan en werd het kerstverhaal voorgelezen. We zaten nog wel in een houten gebouw! Best eng ergens. Naderhand werd de aardapel weer mee naar huis genomen en indien niet verkleurd, ging deze nog de pan in. Zuinigheid ten top.
Dan is het nu toch veiliger met een leeg glazen potje met daarin een kaarsje.

4 opmerkingen:

  1. Je blog roept een "vergeten herinnering "en een grote glimlach op.Kregen jullie ook een sinasappel? Dat was iets heel bijzonders. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel herkenbaar van die aardappel. Hier snoei ik ook altijd vlak voor de kerst overigens, takken uit de tuin om een beetje een kerstsfeer te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk kerststukjes maken!
    Als ik volgend jaar gestopt ben met werken ga ik het ook proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Izerina: Ja, nu je dat zegt! Ik meen me ook te herinneren een sinaasappel of mandarijn te krijgen! Plus kreeg ik wat planten mee naar huis om te verzorgen omdat ik een straatje verder woonde. De school had nog kachels en geen verwarming en die gingen uit dan in de kerstvakantie.

    @ Johanna: Fijn dat je dat ook uit eigen tuin kan halen! Jullie dus ook een aardappel :-)

    @ Romy: Als je goedkoop aan materialen (bv tuin)kunt komen dan hoeven de kerststukjes ook helemaal niet veel te kosten. Na kerst kun je nu al inslaan voor volgend jaar. Het meest is dan 50% korting.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.