maandag 6 december 2010

Geen dure decembermaand

Sinds jaren is de maand december voor mij echt geen dure maand. Sinterklaascadeautjes koop ik meestal vanaf de zomervakantie of zelfs het hele jaar door. Maar ook voor kerst ben ik nooit veel kwijt. Ik had al aangegeven (14 november jl.) bijna geen tot nooit kerstkaarten meer te versturen.
Ook heb ik inmiddels genoeg kerstversiering in huis. Ooit van een bedrijf waar ik werkte wat ermee ophield alles gekregen, van mijn moeder toen ze overleed en nog eens alles wat ik zelf had. Ik kocht wel alleen wat kleins erbij ieder jaar toen mijn dochter nog klein was. Nu koop ik al jaren niets meer. Van een stempelactie eens een keer een echte kerstboom met kluit mogen uitzoeken, maar die heeft maar een dagje gestaan omdat de toen nog jonge Milo (poes) het liefst op de takken lag (en ook sliep) en er alles uitmepte. Was stiekem erg lachen... De boom kwam daarom met pot en al op mijn plaats te staan. Daarna de nepboom naar beneden. Gevolg dat de boom al tig keer was gevallen door het poezengrut en uiteindelijk na een paar uur weer terug op zolder lag.
Ik vind dat versieren in huis ook eigenlijk niet zo heel erg belangrijk. Het geeft wel een gezellige sfeer in huis, maar ik vind het veel te veel werk, ook dat opruimen erna. Mijn vrije tijd wil ik toch liever aan andere zaken besteden dan versieren en opruimen ervan. Zodra ik 'uitgewerkt' ben, ga ik dat wel weer doen. Het is natuurlijk wel te begrijpen dat ik buiten die ene boom met kluit altijd een nepboom heb gehad vanwege de kosten, maar ook omdat we diverse overblijfselen aan huizenhoge kerstbomen nog in de tuin hebben staan uit de tijd dat ik nog klein was. Daar geniet ik het hele jaar van. Tegenwoordig zijn de bomen met kluit toch een beetje nep. Maak je het jute los en haalt het zand eraf, zie je alleen wat luchtwortels eraan of zelfs wat losse toegevoegd in een net (!) en geen penwortel. Grote kans dat die van nu het niet meer halen in de tuin.
Voor het overige met de kerstdagen gaan we meestal een avondje gourmetten met producten die we normaal ook kopen. Ook daaraan ben ik meestal niet meer kwijt dan normaal. Het duurt alleen wat langer met die kleine pannetjes. Over het algemeen hou ik dus in december altijd wel over, ook omdat er dan iets extra bij het salaris zit. Dat wordt altijd gespaard voor de duurdere maanden.

Vind me niet zielig! Maar de tijden dat ik verplicht handjes moest uitdelen met glimlach op mijn gezicht en de hele dag op een harde stoel moest blijven zitten bij familie en me stierlijk verveelde of een verhaal voor de honderdste keer hoorde,is voor mij gelukkig voorbij. Ik geniet echt van het alleenzijn dan en kan mijn tijd zo indelen als ik hetzelf wil. Ook met Oudjaarsnacht. Ooit probeerde ik ook mee te doen met de buurt om handjes te schudden buiten, maar ik voelde me daarbij erg opgelaten, dat ben ik niet en sindsdien blijf ik lekker binnen mijn eigen ding doen.
Dan lees en hoor ik op de tv dat niemand alleen mag zijn met de feestdagen! Spaar me! Ik vind dat juist prettig en geniet van al mijn vrije uurtjes, ook op feestdagen. Ik hoef dan ook geen sjieke feestkleding te kopen in de maand december. Eet lekkere stamppotten i.p.v. al die dure aparte dingen. DAT zijn voor mij de echte feestdagen: niks moet, alles kan en supervoordelig!

8 opmerkingen:

  1. Zelfs versieren hoeft niet duur te zijn. Onze 40 jr oude kersversiering was uitgedund. Vorig jaar vond ik in de kringloopwinkel prachtig spul. En voor 1 euro genoeg kaarsen voor de hele winter. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal gelijk heb je. Alleen kan soms ook bevrijdend zijn. Niemand kan je tot iets verplichten. Hier versieren we ook niet, en een mooie boom staat het hele jaar voor het raam, overigens wel overgehouden, maar is geweldig mooi. Hij staat bovenaan mijn blog, wel een foto van vorig jaar. Geniet van je alleen zijn. Groet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik steek wel heel veel tijd in het decoreren van ons huis!
    Maar O, wat heb je gelijk! Er gaat zoveel tijd zitten in het neerzetten en opruimen.
    Vooral als je het moeet doen in je spaarzame vrije uurtjes. Toch zou ik het niet kunnen missen.
    Grappig om te lezen dat ieder het op zijn eigen manier doet.
    Fijne maandag
    x Romy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. vriendschap moet geen voorwaarde hebben en dan is het wel fijn om samen te zijn, snap je helemaal, je gedragen zoals een ander verwacht is nooit fijn, en alleen , ja dan is al het lekkers ook voor jouw alleen , haha, geniet ervan , liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ohhhh een mens naar mijn hart. ......

    Zo denk ik er ook over. Gewoon heerlijk je eigen ding blijven doen en dan zuuurkool met woert. Mijn lievelingseten, zoals jullie weten.

    Van mij hoeft het ook niet, maar als ik er mee bezig bern dan gaat het wel. Wij doen het ook voor de kinderen, die hier altijd Kerst gevierd hebben. Maar dit jaar doen wij het anders. En de kosten zijn ook veel minder. Normaal ging de dertiende maand op aan Kerst en Oud en Nieuw. Nu houden wij het over. En ik ben er blij mee.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik bedoel dus: zuurkool met worst!

    Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je verandert na jaren en vindt weer andere dingen belangrijker. Geeft ook niks dat iedereen daar een andere mening en gevoel over heeft toch.
    Ik zie het als twee weken vakantie en dat ik klusjes kan doen die ik normaal geen tijd voor heb en niet gestoord word door telefoontjes, d ebel of bezoek. Ik ben dan bijvoorbeeld vaak aan een grote klus begonnen zoals verven of witten. Dat voelt voor mij dan heerlijk aan, lekker in oude kleding, terwijl iedereen aan de feestdis zit.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij zijn met z'n tweetjes, geen kinderen en geen ouders meer. Ik werk al een paar jaar niet meer, maar toch maar een klein beetje versiering en gewoon eten met Kerst en Nieuwjaar. Geen stress, geen onkosten, heerlijk relaxed.
    Maar wel honderd kerstkaarten verstuurd. Omdat ik dat leuk vind om te maken.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.