woensdag 29 december 2010

Kinderarbeid: geleur aan de deur

Gisterenavond (dinsdag) ging heel laat in de avond nog de bel. Daar ik dan altijd wat voorzichtiger ben als het zo laat is met de deur te openen in het donker, maar tegelijkertijd nieuwsgierig uit bezorgdheid als iemand je dringend nodig heeft, opende ik toch voorzichtig het luikje van de deur. Daar stond een jong totaal onbekend kind voor mij, ik schat van een jaar of 8 of jonger? Zo laat nog en alleen? Hij wilde een wekelijkse krant afgeven (die ik nooit lees, maar linea recta altijd in de kattenbak verdwijnt) en wist niks te zeggen verder. Het joch kon niet eens bij de brievenbus, want die zat voor hem te hoog! Wat krijgen we nu weer? Wat later keek ik ook uit het raam en zag daar een auto staan met een man erin. Wat een rare situatie!
Ik ben wel gewend dat tieners het laatste drukwerk van het jaar komen aanbieden in de laatste week van het jaar met een kalendertje of een visitekaartje erbij, maar toch geen jong kind na tienen in het donker! Meestal zijn het er ook meer die aan de deur komen, die ik nog nooit heb gezien zelfs.

Hier wordt sinds een paar weken weer kranten en drukwerk bezorgd door een volwassen vrouw en daarvoor werd een half jaar zelfs niks bezorgd. Een keer twee wekelijks krantjes en een keer per week een pak met drukwerk in plastic. Sinds die mevrouw dit doet, zit er ook altijd een foldertje bij dat ze dringend bezorgers zoeken. Dat het nu dus een meneer met een heel jong kind is en ze zo 's avonds laat langs de deuren gaan, is m.i. opzet omdat je een kind moeilijk kunt weigeren. Maar dit is je reinste opzet om iemands emoties te bewerken. Een kind voor zoiets te gebruiken, vind ik ook echt schandalig! Dit noem ik kinderarbeid ook al is het maar eenmalig! Ik krijg hier een hele nare smaak van!
Dat doet me ook weer denken aan met kinderpostzegels langs de deuren moeten gaan als kind. Ik mocht nooit verder dan onze straat van mijn moeder en ikzelf ging later ook met mijn dochter mee. Zodra er 5 regels vol waren geschreven (waarvan 1 van mij), hielden we op zodat er niets gezegd kon worden in de klas. Maar het was niet in het donker! Het is dan wel voor een goed doel, maar ik sta hier niet achter om dit kinderen te laten doen, toen niet en nu nog steeds niet.

Dit jaar doe ik hier dan ook niet aan mee. Het kan dan ook vrekkig overkomen niks te geven, maar een kind gebruik je niet 's avonds laat in het donker voor een bron van inkomsten voor volwassenen!
Zodra ik weer vaste bezorgers zie die dan wijzig ik dit volgend jaar wel weer.

6 opmerkingen:

  1. Zo'n situatie vind ik heel moeilijk. Want ik wil dat kind dan niet teleurstellen.En dat is juist de manipulatie. Of hij wilde juist graag met zijn vader mee. Je weet de achtergrond niet.Groeten IZerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lastig, maar misschien mocht dit jongetje het geld wel houden van z'n pa. Tja, ik geef meestal ook alleen aan de jongens/meisjes die ik ken. Die bezorgen elke week trouw en op tijd. Gelukkig komt er bij mij al geen reclame meer door de bus, dus die hoef ik al niets meer te geven. Dus alleen de streekbladen en die lees ik ook altijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat moment was ook lastig. Ik doe de deur echter zo laat niet meer open, ook niet voor een onbekend kind.
    Ik had het ook minder vreemd gevonden als die meneer aan had gebeld en dat jochie stond naast hem. Maar dan ook vroeger op de avond en echt niet zo laat!

    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. op je gevoel in werken noem ik dat, blijft moeilijk he? liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gelukkig staat onze brievenbus ver van onze woning en komen niet voor dat soort dingen aan de deur. Maar het blijft een beetje moeilijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind dit erg moeilijk. Wij krijgen bezorgers aan de deur voor een nieuwjaarsfooi, die nooit de krantjes bezorgen. Daar hebben wij dit jaar voor het eerst wat van gezegd.

    Wij zijn abonnee van een landelijk dagblad. Die krant word elke dag bezorgd, weer of geen weer. Hij is er altijd. Ook met sneeuw en gladheid en altijd op tijd. Ik weet niet wie de bezorger is. Er lag vorige week een kaartje bij de krant met de beste wensen. Hij of zij komt niet aan de deur.

    Maar deze persoon wil ik graag een royale fooi geven!!

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.