dinsdag 14 december 2010

Stampottenweer

Het is weer echt weer voor lekkere stamppotten, al eet ik die eigenlijk ook het hele jaar door zelfs midden in de zomer. Dat is meestal rauwe andijviestamp met uitgebakken (gerookte) tofu (geen g.m.), dat lijkt nog het meeste op spekjes. Met een uitgebakken ui erin en daarna nog wat geroosterde zonnenpitten erop. Ik eet al jaren vegetarisch en daarvoor was het af en toe wat gehakt of kipfilet. De andere stamppotten die ik maak zijn boerenkoolstamp en zuurkoolstamp. Daarover gooide ik altijd nog Aromat, maar door de E621 oftewel glutamaat, moet ik nu naar een andere hartige vervanging (Herbamat als alternatief). E621 veroorzaakt hartritmestoornissen (bij ons sloeg het hart regelmatig over, nu niet meer, evenals bij mijn dochter), maar je gaat ook veel meer eten dan in feite de bedoeling is. Kortom, ik vermijd deze ve-tsin voortaan heel graag!

Vroeger vond ik gekookte andijvie zo vreselijk vies. Die natte snotgare slierten op mijn bord. Ik kreeg ze bijna niet weg en gruwelde als het weer op de tafel stond. Jammer dat mijn moeder toen niets afwist dat je zowel spinazie als andijvie ook rauw kon eten (als salade of in een stamppot) dan was het nooit zo'n probleem voor mij geweest om dat binnen te krijgen. Zo wilde mijn dochter nooit 'warme' wortelen eten. Nou dan kreeg ze toch gewoon 'koude' oftewel rauw geraspte. Hoofdzaak was dat ze wortelen at toch. Nu overigens nog steeds eten we rauwe geraspte wortelen.

Ik kom nog even terug op de zuurkoolstamp. Als kind heb ik die nooit gekregen omdat mijn moeder daarvan gruwelde en er hele slechte herinneringen aan had. Om het feit dat het een goedkope groente was en je erg veel aardappelen bij kon doen, stond dat daar vaak op tafel met een gezin van 12, inclusief de ouders. En laat dat nou net de groente zijn die ze absoluut niet lustte, braakneigingen kreeg enz. Ze kreeg niks anders. De volgende dag werd het 's morgens voor haar neergezet, 's middags en ook weer 's avonds. Ondertussen kreeg ze echt niks anders. En dat een paar dagen lang! Geen wonder dat ze zo mager en ondervoed was. De strengheid van toen ten top. Gelukkig moest ze op school melk uitdelen, die in grote kannen zat... Van te voren melk drinken en ook daarna was haar maaltijd voor de dag. De non had haar niet voor niets deze taak gegeven. Ze bleek zelfs toen al suikerziekte te hebben en moest eigenlijk op dieet en medicijnen, maar dat vond mijn oma maar onzin en ze moest maar eten wat de pot schaftte.

Ik heb zuurkool echt moeten leren eten later en vond het allemaal eerst maar zuur. Toch met ananas + sap ertussen vind ik het een lekkere stamppot.
Al met al zijn stamppotten ook goed voor je portemonnee!

7 opmerkingen:

  1. Wat triest van je moeder. Ik ben nog steeds een moeilijke eter. En houd al meer dan 60 jaar niet van dezelfde groenten. Het lukte nooit ze te leren eten. Maar wel rauw,zoals jij schrijft. Het was een opluchting voor me,toen ik in een tv programma zag,dat smaken waarschijnlijk genetisch bepaald zijn. groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als wij hier stamppot eten (en dat is geregeld ;-)) dan kook ik de aardappelen met een bouilion-blokjes. Zuurkool wordt hier alleen als ovenschotel gegeten met (gewelde) rozijntje, een zoet appeltje en evt. wat manderijntjes en/of ananas erdoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat was vroeger wel anders he. Als wij iets niet lusten kregen we de pap door de aardappelen. Zuurkool is het enige wat ik nooit stamp, we eten het gewoon los erbij. Ik vind wel als je stampot maakt dat je dan meer aardappelen verbruikt. En aardappelen zijn niet goedkoop.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hmm stamppotten heerlijk; ook ik was een aromat junkie. Nooit geweten dat je daar hartritmestoornissen van kunt krijgen en dat het vergelijkbaar is met die ellendige ve-tsin. wow,

    ik gebruik nu al jaren herbamare en dat is heerlijk als alternatief. toch omdat ik hoge bloeddruk heb, moet ik steeds minder zout nemen. dan is bijvoorbeeld een beetje peper en/of paprikapoeder ook lekker over je stamppot!

    Lavender

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben gek op stamppot, vooral zuurkool. Heerlijk......

    Wat ik niet lust zijn spruiten. Ik krijg ze niet door mijn keel. Vroeger moest ik ze altijd eten van mijn moeder. Ik vond het vreselijk.

    Ik nam mij voor om later nooit meer spruiten te eten. En ik heb mij aan mijn woord gehouden.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De meeste groenten zijn als ze rauw zijn ook veel lekkerder vind ik zelf. Vooral met knollen en wortelen uiteraard.

    In bouillon blokes zit ook vaak vet-sjin. Ik neem daarom liever de vegetarische bouillon poeder van de natuurwinkel zonder verdere smaaktoevoegingen. Dat zit in die blokjes namelijk wel.

    Je verafschuwt ze of vindt ze erg lekker: spruitjes! Ik vind ze heerlijk, mijn dochter weer niet. Er lijkt geen middenweg te bestaan :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beste Marianne,

    Ik heb je blog vorige week (maart 2012) gevonden en ben rustig achteruit aan het lezen. Heel leuk!

    Wij aten onze stamppot rauwe andijvie met blokjes jonge kaas, zemelen of havermout (dat weet ik even niet meer - ik laat het er meestal uit) en een beetje marmite. Heerlijk!

    Ingredienten marmite:
    Yeast Extract
    Salt
    Vegetable Extract
    Niacin
    Thiamin
    Spice Extracts
    Riboflavin
    Folic Acid
    Celery Extract
    Vitamin B12

    Groetjes,
    Siebrie

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.