dinsdag 7 december 2010

Schoonmaken grijze bak

Bij ons wordt het de grijze bak genoemd, bij veel andere gemeentes de kliko. Ik noem het dus ook maar gewoon grijze bak omdat ik dat woord gewend ben. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit de grijze bak aan de binnenkant heb schoongemaakt. Ik ging er vanuit dat de gemeente dat eens in de zoveel keer deed, maar dat is helemaal niet zo bleek later. Ik leg vaak een krant onderin, dat is overigens ook handig in de winter want dan vriest het onderste niet vast aan de bodem, vooral omdat de kattenbakkorrels er ook ingaan, is dat ook beter. Verder laat ik de bak regelmatig even openstaan. Wat de ene keer niet mee in de vuilniswagen gaat, komt een ander keertje wel weer mee. Het verwondert me eerlijk gezegd dat de bak niet viezer is en daarom ben ik er ook nooit toe gekomen om de binnenkant uit te soppen wat ik anderen toch regelmatig zie doen. Scheelt natuurlijk dat er altijd toch wel redelijk schoon afval ingaat. Ik zie anderen de bak met chemisch spul en een schrobber of met een harde waterstraal grondig schoonmaken. Wat toch weer een hoop tijd in beslag neemt. Een regenbuitje erin doet ook al wonderen vind ik zelf. De onderkant van de buitenkant zit af en toe vol met opspattende modder en die wil ik wel eens met een oude doek, die ik dan toch weggooi, even schoonmaken. Maar dan heb je het ongeveer wel gehad.

Update: De groene bak (GFT-bak) gebruik ik nooit omdat ik twee compostbakken heb en daar al het groenteafval e.d. ingaat. Achterin de tuin heb ik nog een grote berg met groot tuinafval (takken, bladeren, hegsnoeisel e.d.). Toch betaal ik wel voor de groene bak jammer genoeg. Deze bak is nog helemaal schoon.

8 opmerkingen:

  1. Wij maken hem eens in de paar weken schoon, tenminste Husband dan.En inderdaad met de hoge drukspuit. Ik haal regelmatig een ( nat) doekje over de buitenkant.

    Vroeger hadden wij een abonnement op een reinigingsdienst. Toen wij eenmaal betaald hadden heb ik ze nooit meer gezien. Ze bleken op het strand te liggen. Het was warm weer en de heren hadden er geen zin. Het heeft wat moeite gekost om ons geld terug te krijgen.

    Sinds die tijd doen wij het zelf.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij ons is de grijze bak zelden echt vuil. Nee,de groene,dat is het probleem. Die was vorige week maar half geleegd. Alles zat vastgevroren. Als die bak geleegd wordt en het is boven nul,maakt mijn man hem schoom met heet sop. Hij heeft langere armen en kan er beter bij. Greten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben een duo-bak en het grijze gedeelte wordt inderdaad niet snel vies. Maar het groene wel. Een keer in de zoveel weken, zet ik 'm in de week met groene zeep, en spuit 'm schoon met de hogedruk-spuit van de buren. Maar ook weer niet al te vaak hoor.
    Ik heb ook een periode een abonnement op de reinigingsdienst gehad. Ze deden hun werk prima hoor, maar ik vond het veel te duur!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik koop containerzakken. Scheelt een hoop gepoets.
    Als je mazzel hebt blijft de zak in de container hangen en kan je hem nog een keer gebruiken.
    Niet consuminderig, wel praktisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De onze wordt niet vaak geleegd, en als hij wordt geleegd zetten we hem eerst even in de garage om te ontdooien. Manlief doet eerst altijd een schep vol puin onderin om alles er uit te krijgen want dat is zwaar. En het afval doe ik altijd in de vlapakken dus vies wordt hij niet. Hier moet je dik betalen per bak 6 euro dus zet je hem niet iedere 14 dagen bij de weg en wordt je selectief.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik gebruik hier ook containterzakken (verkrijgbaar bij de action), inderdaad niet consuminderig, maar zeker handig! Ook moeten we hier betalen per bak, dus we zetten hem niet zomaar snel aan straat.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik noem het ook de 'grijze bak'! De grijze wordt eigenlijk nooit schoongemaakt, maar de groene hebben we een abonnement op zo'n schoonmaakbedrijf die het ding grondig schoonspuit.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De groene gebruik ik nooit, wel de grijze eens in de veertien dagen. Toch houdt ons abonnement wel beide bakken in. Ik vind dat wel jammer.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.