woensdag 15 december 2010

Kerstattentie en driedubbel gevoel

Het is weer zover. Je mag een gegeven paard natuurlijk niet in te bek kijken zeg ik bewust vooraf!Een aardigheidje van het bedrijf: dé kerstattentie! Hoe komt het toch dat er ieder jaar weer iets wordt uitgezocht wat totaal overbodig is, bijna over de datum is of zo lelijk als de nacht is? Zelfs met een keuze op een website te kiezen, zit er werkelijk nooit maar iets bij wat mij kan interesseren. Zo ook weer dit jaar. Je mocht weer zelf kiezen op een website. Allemaal spullen die je zo naar de kringloop brengt of eetwaren en drank die ik niet lust. Ook nog een keuze uit een paar tijdschriften die mij totaal niet boeien en uitstapjes die niet de mijne zijn en waar ik normaal ook nooit heen zal gaan. Vreemde spelletjes waar ik niet van hou enz. Ook nog iets voor goede (onbekende) doelen. Maar helaas, ik wil zelf een doel uitkiezen en niet dat dat voor mij wordt gedaan. Ik mis gewoon hobbyartikelen, boekenbonnen, usb-stickes e.d.
Ik bemerkte, na een dag mijn wachtwoord te hebben ontvangen, dat er zelfs al veel weg was. Juist het enige wat er nog enigszins mee doorging: een tafelkleed, was al op. Wat een gedoe toch altijd weer. Ik was wel gedwongen om nu meteen te kiezen anders zit ik straks met een prullenbak van karton in de vorm van een urn, een plastic hangmat of een veelkleurige fietstas gemaakt van drinkkarton in een andere taal. Het is wel allemaal gebaseerd op duurzaamheid en recyling. Ik zou het eigenlijk dus moeten toejuichen. Maar ik heb er niks aan, sorry. Een bon voor de Wereldwinkel was leuker geweest.
Het is een aardig gebaar zo'n attentie, dat wel, maar ik heb er momenteel zo'n ontzettend dubbel gevoel over. Van veel van mijn collega's wordt door drastische bezuinigingen het contract niet meer verlengd. En er zullen er volgend jaar nog meer gaan volgen, maar dan door een reorganisatie, door weer meer extra bezuinigingen. Wie weet zelfs of ik daar zelf ook bij zit. Dan voelt zo'n kerstattentie wel erg wrang aan. Voor dat bedrag had je ook een part-time medewerker een jaar lang kunnen laten werken bv.
Ik heb in ieder geval maar wat praktische rommeltjes uitgekozen, wat ik natuurlijk al heb in een al veel mooiere vorm, maar misschien weer kan weggeven als cadeautjes. Iets om te consuminderen. Misschien dat mijn dochter het wil. Mooi is het niet eens, dus ik weet niet of ik het wel weg durf te geven. Ook hiermee dat nu al driedubbele gevoel. Ik weet dat er een bedrag voor is uitgegeven en ik hou natuurlijk best ook wel van cadeautjes. Ik ben echt niet ondankbaar voor het gebaar, maar ik vind het gewoon altijd zo zonde! Misschien dat het ook wel komt dat ik zelf een gever ben en moeilijk om kan gaan met ontvangen...

14 opmerkingen:

  1. Ik snap je gevoel wel. Mense er uit en toch een kertpakket. Misschien wordt het tijd,die oude gewoonte te herzien of af te schaffen Vroeger begon het met een doos met luxe levensmiddelen. In veel gezinnen nodig,om iets extra's te hebben voor de feestdagen. Kun je je werkgever niet een goed idee aan de hand doen? Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. IK heb ook jaren op websites zitten turen om iets uit te kiezen, maar wat moet je met dingen, die je al hebt of niet wilt hebben. Allerlei vage workshops in een ander deel van het land of abonnementen op bladen, die totaal mijn interesse niet hebben. Ik werd er totaal moedeloos van. Zo'n kerstpakket met voeding heeft bij mij de voorkeur. Wat je niet lekker vindt, kun je weggeven. De laatste werkgever is helemaal een jandoedel qua cadeau's. We kregen de afgelopen jaren een blender, voetenbad en een chocoladefontein. Kan het nog erger? Gr. Lege Zakken Vrouw

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja moeilijk is het schijnbaar om iets goeds weg te geven, geef dan niks weg. Bij mijn man op het werk sloegen ze ook wel eens een jaar over. Dat vond ik dan zo kaal, maar het jaar daarop kwam er dan best wel weer een leuk kado.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik wil je absoluut NIET beledigen maar dit begrijp ik dus helemaal niet: je vindt dat het altijd rommel is, hebt te doen met collega's die eruit moeten, je vindt het zonde, je bent een gever maar TOCH kies je iets.

    Groet,
    Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, ik ben het met Joke eens.
    Als je allemaal niets vindt dan kies je toch
    gewoon niets. Het is toch niet verplicht om
    mee te doen?

    Christina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij hebben dit jaar een mooi pakket gekregen. De spullen zaten in een mooie zwarte koffer. Veelal eetspullen (oa bonbons, nougat,chocoladecake slagroom, thee, chips) en een flesje wijn. Aangezien mijn man en ik dezelfde werkgever hebben, hebben we alles dubbel maar dat komt zeker wel op.

    Ik kan mij wel voorstellen dat het moeilijk is om een pakket of e.d. aan te bieden waar iedereen blij mee is. Jammer dat het bij jou dan niet in de smaak valt,kan gebeuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik begrijp ook niet waarom ze niet gewoon een bon van de vvv of zo geven.
    Volgens mij gaat 75% van de spullen zo de prullenbak in.
    wij kregen in de tijd dat het wat minder ging met het bedrijf ook geen pakket, en dat vond ik echt geen probleem.
    Liever mijn baan houden dan een pakket.

    Groeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha het pakket wat je beschrijft hebben wij ook gehad.
    Wij gingen voor een tijdschrift.
    Zelfde werkgever??
    Collega??

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wij krijgen inderdaad ook zo'n cadooboekje , ik heb vorig jaar aan het goede doel gekozen, is het dubbele gevoel niet zo dubbel, liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het heeft allemaal met budgetten voor bepaalde potjes (projecten) te maken. Je ziet wel meer vreemde aankopen op het laatste van het jaar omdat het budget snel nog op moet.

    Niet iedereen zal mijn gevoel hierover misschien kunnen begrijpen. Geeft niets, we zijn allemaal verschillend.
    Voor een attentie heeft de werkgever betaalt, kies je niks dan krijgt de verkoper het. Dus dan toch maar beter iets zelf uitkiezen ook al is het niet je smaak. Het zou alleen zo leuk zijn als er ooit eens wel iets bijzit wat de moeite waard is om zelf te houden.
    Als consuminderaar bewaar je het en maakt er een ander mee blij. Dat scheelt weer geld uitgeven om zelf cadeautjes te kopen. Gelukkig dat ook anderen van mening zijn dat 75% van attenties ook weer zo de deur uit kunnen!

    Ik denk het niet Romy :-) Heb zelfs nog even gecheckt. Maar wel vast bij dezelfde website. Bij de tijdschriften stond niet hoeveel en hoelang. Bij jullie wel?

    Ik kan me voorstellen dat er ook vaak voor goede doelen wordt gekozen. Alleen wil ik die zelf uitkiezen welke dat is en niet maar een stuk of drie die door een ander zijn uitgekozen.

    Van oudsher is het inderdaad ontstaan om de werknemer ook een wat luxer kerstfeest te geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik werk niet dus geen kerstpakket,maar wat ik wel krijg van mensen die weten dat ik ooit erg krap zit de overblijfselen" úit hun pakket dat is ook een trieste bedoening.Snap ooit niet dat iemand dat eigenlijk durft te geven,omdat ik weinig geld heb dat ook maar meteen wil zeggen dat ik zit te wachten op een heel rariteitenkabinet in blik.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. gEEF HET BOEKEJ AAN IEMAND DIE HET WEL WADEREN KAN. dAN BEN JE MOOI VANAF.
    zELF HEB IK OOK ZO,N BOEKEJE GEKREGEN. eN IK GA VOOR EEN TIJDCHRIFT ABBONEMENT VOOR EEN JAAR EN VOLGEND JAAR NEEM IK WEER EEN ANDER BLAD.

    fIJNE FEESTDAGEN!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @ Anoniem: In de kerstpakketten zit inderdaad wat rare, vreemde producten in blik, van onbekende merken en tegen de datum aan. Ik eet die echt niet op. Wel triest dat je die dan van anderen doorkrijgt en er nog dank je wel voor moet zeggen ook.

    @ Mw Duck: Ik denk dat ik weet wat je bedoelt met dit boekje. Dat hadden wij een paar jaar geleden ook. En ook ik heb toen voor een abonnement voor een tijdschrift gekozen.
    Nu dit jaar was het geen boekje met nummer, maar een website met wachtwoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Vandaag de rommeltjes binnengekregen... te erg voor woorden... vol krassen en vetvlekken. Als weggeefcadeautjes absoluut niet geschikt. Blijf het zonde vinden dit gebaar.

    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.