zondag 31 oktober 2010

Aleppo olijfzeep als shampoo gebruiken

Nog maar eens wat schrijven over Aleppo olijfzeep. Ik heb er al eerder over geschreven, maar het verwondert me dat er echt iedere dag bezoekers komen voor dat ene blogje. Daarom maar eens een update hoe het me nu na al die maanden bevalt.
Ik gebruik de Aleppo 2 x per week om mijn haren te wassen. Daar doe ik samen met mijn dochter drie maanden mee, dus in je eentje een half jaar voor 4 euro of je moet het vaker willen wassen. In de zomer waste ik het om de dag ongeveer en soms iedere dag. Wel moet ik daarna altijd een crèmespoeling gebruiken, anders droogt het niet prettig op als je geverfd haar hebt. Ik gebruik daarvoor een hele natuurlijke, gebruiksvriendelijke zonder chemische toevoegingen!
Na een paar weken moet ik het tussendoor een keertje met een andere shampoo wassen omdat het dan net lijkt of mijn haar alleen is nat gemaakt en vervolgens gedroogd, waardoor het plat en vettig aanvoelt. Net alsof je bent gaan zwemmen en het droogt dan op. Dan gaat het verder weer weken en weken goed. Ook mijn dochter doet het inmiddels zo ook om eens in de zoveel weken een keer een shampoo tussendoor te gebruiken.
Ook heb ik eens geprobeerd om alleen crèmespoeling te gebruiken om te wassen omdat ik dat ook ergens had gelezen. Dat werkt echter niet bij mij en voelt het hetzelfde aan als wat ik net beschreef.
Verder ben ik erg over Aleppo zeep tevreden. Het schuimt heel even. Aan het wassen voel ik dan of ik het nog een keer moet inzepen of het genoeg is (ik heb vreemd haar en moet het vaker 2 x achter elkaar wassen) en daarna de crèmespoeling al kan gebruiken.
Als je de Aleppo zeep wilt gebruiken als shampoo, probeer het dan vooral zelf uit, want mijn haar reageert vaak heel anders dan ander haar. Mijn moeder had blonde kroes en mijn vader donker sluik haar met een lichte slag. Lang heb ik op het punt van rood gestaan (mijn huid is ook die van een roodharige dus vrij licht), maar dat haar is uiteindelijk toch naar donkerbruin doorgeslagen in mijn tienertijd. Hoe ouder ik werd hoe meer de structuur van het haar ging veranderen. Ook heeft het grijs worden natuurlijk een duit in het (haar)zakje gedaan. Bij grijs haar krijg je luchtbelletjes in je haren en verdwijnt het pigment daar. Ik verf het in ongeveer mijn haarkleur die ik altijd heb gehad. Met regen heb ik een flinke pluizenbol als het droog is. Vandaar dus ook die crèmespoeling die ik alleen vanaf het midden naar de punten toe naar onderen gebruik.
Ik vind Aleppo zeep dus ideaal. Je kunt het erg lang gebruiken en is vrij goedkoop om het als shampoo te gebruiken zo.

26 opmerkingen:

  1. Hee Wat leuk, een mede Aleppozeepgebruiker. Ook ik gebruik het, maar dan 1x per week. Wanneer ik het heb gewassen spoel ik het na met natuurazijn, een scheutje in 500ml water wordt je haar ook erg zacht van.Tussen twee wasbeurten door was ik het een tot tweemaal alleen met conditioner (zoals ik het doe- een paar minuten laten inwerken op nat haar). Sinds ik mijn haar was, anders dan met gebruikelijke shampoo, (ik was ook wel met natriumbicarbonaat- uitspoelen met natuurazijn- kost ook bijna niks) heb ik haar wat veel beter valt. Was het vroeger stijl en futloos nu heb ik veel meer body in mijn haar-het valt mooier. Ook erg leuk om zelf te experimenteren vind ik! mvg, Isolde

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Boeiend om te lezen.Alleen heb ik een vraag Wat is het voordeel boven een goede shampoo bv van weleda? Omdat er toch ook conditioner moet worden gebruikt.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Isolde: Leuk te lezen dat je er ook mee experimenteert. Het bevalt me tot nu toe goed. Alleen dat er bij de bereiding sodiumhydroxide (verzepen van vet) wordt gebruikt, ben ik niet helemaal weg van. Het zou verdwenen zijn, maar dat kan niet. Daarom is dit vast nog niet het eindstation voor mij. Maar in vergelijking met andere merken, is dit nog het beste.

    @ Izerina: Omdat in de shampoo van Weleda (Kastanje en Rozemarijn) o.a. sodium laureth sulfate zit. Dit is een chemicalie die erg schadelijk is voor je gezondheid. Google de naam en je vindt genoeg informatie hierover. Daarom vind ik Aleppo beter voor de gezondheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt.Ik ga informatie zoeken. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi
    Ik gebruik ook aleppo zeep maar koop dat hier(eindhoven) in een arabische supermarkt 250 gram voor 0,75 cent sceelt toch weer

    groetjes Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @ Christel: Welke straat in Eindhoven? Ik woon namelijk tegen Eindhoven aan en kom er iedere dag (werk in Eindhoven).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Marianne

    In de kruisstraat ongeveer tegenover de rijwielcentrale.
    Groetjes Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Daar kwam ik met de fiets vandaag nog langs voor mijn werk... door de haast echter geld vergeten :-) Bedankt voor je tip Christel!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goeden dag allen,

    Was me al jaren ALLEEN met Aleppo.
    Tevens als shampoo en soms als tandpasta.
    Gaat NIKS boven de natuur.
    Groet
    Chris

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo,

      Ik wil het ook gaan gebruiken, ik begrijp dat er Aleppo is met 100% olijfolie en dat er Aleppo is met larier olie. Wat kan ik het beste nemen. Groetjes Ingrid

      Verwijderen
  10. De goedkopere olijfzepen doe ej niet zo lang mee als de zepen uit Aleppo. Deze drogen nl 6 tot 9 maanden en de europese veel korter, dus meer water en is gauw weg. Koop het ook altijd bij olijfoliezeep.nl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt het ook kopen in een griekse winkel voor 85 cent, dan weet je zeker dat je goede heb.

      Verwijderen
  11. Een goed bericht over Aleppo zeep.
    Wij hebben een webshop en Aleppo opgenomen in ons artikelbestand.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. G&W winkel Boogers
    Woenselse markt 40
    Eindhoven 2435039

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Tegenwoordig zitten in de scrubcremes veel plastic bolletjes. Gewoon suiker gebruiker of zeezout. Of je koopt een washandje van zijde en katoen of sisal handschoentje bij de tuinen om te scrubben. Doe je veel langer mee. Eerst met water scrubben en daarna invetten met olijfzeep. Krijg je een heerlijk zacht huidje van.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het is erop wachten dat de zeep niet meer te krijgen is. Die komt uit Syrië en wel uit Aleppo, waar reeds lange tijd hevige strijd is.
    De export van zeep ligt dus op zijn gat. En uit voorzorg heb ik een voorraadje gekocht.

    Toen ik dat in de kast aan het stouwen was zag ik dat het zakje waar ik de restjes zeep in doe aardig vol was. Ik bewaar kleine stukjes zeep namelijk met het idee om daar weer een blok van te maken. Weggooien is zonde.
    Je kent het wel, als een stuk zeep bijna op is. In stuken breekt, in je haar blijft kleven en de kleine stukjes zijn met geen mogelijkheid fatsoenlijk door het zeefje van het putje te krijgen.
    Ik heb ze altijd bewaard met de gedachte ze ooit eens tot een stuk te maken.

    Maar hoe? Dat heb ik uitgezocht en ben bezig gegaan.
    De stukjes raspen op de keukenrasp in een pannetje, een beetje water er bij en in de oven op 60 graden.
    Het duurde me dus veel te lang dat het een pap werd en roeren was ook geen beginnen aan.
    Met de staafmixer gaat het ideaal. Als het nog te dik is een beetje water er bij totdat het enigszins gietbaar is.
    Als vorm om het in te gieten heb ik reiszeepbakjes gebruikt. Zo’n bakje met deksel dat je gebruikt om de zeep in te doen als je op reis gaat dus.
    Laten afkoelen en veertien dagen drogen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toen het begon in Syrië, heb ik meteen een aantal blokken ingeslagen! Andere olijfzeep is ook goed uit andere streken. Gelukkig kan ik nog wel eventjes vooruit.

      Ik plak het laatste restje meestal op de nieuwe zeep en zo gaat het ook goed op. Maar nieuwe zeep ervan maken kan natuurlijk ook van al die restjes!

      Verwijderen
    2. Hallo, waar kan ik Allepozeep het beste kopen en moet ik die nemen met 100% olijfolie of die met laurier olie.

      groetjes

      Verwijderen
  15. Een restje zeep kun je ook in een (ouderwetse) zeepklopper doen. Of gewoon in een emmertje met warm water gooien tot er wat schuim ontstaat. Dan haal je je restje er weer uit en je hebt een prachtig sopje waar je alles mee kunt schoonmaken. Ik doe de ramen er mee, de badkamer, tegels, het toilet, alles wordt mooi glanzend schoon. Mijn aleppo zeep voor het huishouden heeft veel laurier, soms heb ik wel eentje met 40% laurierbesolie. De zeep is dan iets minder vet en laurier werkt ontsmettend.
    Gebruiken jullie Aleppo zeep met alleen olijfolie kijk dan wel uit in de badkamer, want ik weet uit ervaring dat de vloer erg glad kan worden door de combinatie van vet en water....... Na het douchen spuit ik met een sprayflacon (verdunde) schoonmaakazijn op de vloer en spoel dat weg. Groeten van Ina

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hier nog een aleppo zeep gebruiker! Ik vind aleppo zeep een zeer goed alternatief voor de reguliere zepen bij de drogist. De zeep is 100% natuurlijk en ik zie de conditie van mijn huid verbeteren. Ik gebruik momenteel een zeep blok aleppo met een hoog concentratie aan laurierbesolie. Ik bestel mijn aleppo zeep bij www.weallloveit.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Is er ook een winkel in Amsterdam waar je Aleppo goedkoper kan kopen ? Bij de Tuinen verkopen ze het voor € 5,50 ongeveer.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Heb al iets gevonden in Amsterdam op de Prinsengracht www.savonnerie.nl. Wel veel prijsverschillen op internet en in de winkel(s).

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik was nu een week of 3 mijn haren met aleppo zeep.

    Van nature heb ik hele mooie krullen,maar sinds de aleppo zo'n al mijn krullen verdwenen en ziet mijn haar eruit als een ontplofte poedel.

    Is dit een soort gewenningsperiode? Ik las voorheen dat haren bij andere mensen Door aleppo juist meer gingen krullen.. moet ik hier gewoon even doorheen dat het na een tijdje beter wordt en er normaal gaat krullen?

    Of moet ik naast aleppo ook nog iets anders gebruiken als een soort conditionering?

    Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want het ziet er echt niet uit. ..Maar terug naar normale shampoo wil ik natuurlijk ook liever niet.

    Alvast bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Koud naspoelen met een appelazijn/water spoeling 1/4 azijn 3/4 water. Daarna zelfgemaakte lijnzaadgel ( Google)

      Verwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.