zondag 10 oktober 2010

Hogere kostenpost en dierenstop

Mijn kostenpost voor de dieren gaat iets oplopen vanaf zaterdag. Ik heb een wat oudere kater geadopteerd die niet meer bij zijn baasjes kon blijven wonen wegens uitbreiding van het gezin. Hij is daardoor heel erg gestressed en dat uit zich in wat vervelende vormen. De dierenarts heeft herplaatsing aangeraden. Na maanden en maanden navraag, kon hij echter nergens terecht. Twee jaar geleden had ik dit waarschijnlijk al voorzien en had aangeboden dat ik hem wel wil opvangen indien dat nodig zou blijken. Echter het probleem vormde voor de eigenaars dat ik andere poezen heb, inmiddels sinds ruim een jaar ook een hond heb en dat hij straks ook gewoon net als de andere dieren naar buiten gaat en dit nooit heeft gedaan. Het is een grote smoeskont en we moeten nu eerst maar eens kijken of hij niet meer stress krijgt van het dierencircus hier. Inmiddels nu na deze meneer heb ik ook een dierenstop ingesteld! Al staat dit geheel buiten het consuminderen om, omdat ik dat op andere kostenposten doe.
Ongewenste en afgedankte dieren, zelfs heel traumatische, hebben bij mij een streepje voor en beschouw ik als mijn 'luxe'. Ook bezuinig ik niet op mijn dochter of op biologisch voedsel van de natuurwinkel (al haal ik daar wel zo veel mogelijk de reclameartikelen). Ik rook niet, drink niet, ga nooit op vakantie, zit bij geen verenigingen, heb geen abonnementen, ga bijna nooit weg in feite (2x per jaar een dagje met de trein of bus). Ook dat is mijn keuze, zoals iedereen zijn of haar keuze maakt wat prioriteiten betreft. Als ik de keuze heb om een dier te eten te geven of een boek te kopen, kies ik als dierenvriend toch voor het dier.
Mijn streven met meer te consuminderen, lukt vrij goed moet ik zeggen. Ook dat net een beetje meer dan anders omdat ik al jaren zo leef, zie ik het steeds als een uitdaging. Diverse posten zijn een stuk lager dan vorig jaar. Dat is zo handig met een kasboek, dan zie je direct wat jezelf te hoog vindt en wat je lager wilt krijgen. Voor mij zit dat voornamelijk in de hobby-artikelen, lectuur, kleding en versnaperingen. Dat was niet hoog, maar kan in mijn ogen nog een stuk lager als ik weer zelf kleding ga maken en zelf ga bakken.

2 opmerkingen:

  1. Ik ga duimen dat het goed komt met de oude meneer. Fantastisch dat je hem in huis hebt genomen! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het gaat al vrij goed moet ik zeggen! De eerste nacht was er wel een kattenconcert in huis met mijn andere kater, maar nu na een paar dagen is het al over en liggen ze bijna tgen elkaar op de vensterbank te slapen! Het komt best goed, daar heb ik alle vertrouwen in.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.