maandag 25 oktober 2010

Goedkoop boeken kopen

Nu heb ik natuurlijk een koopstop en koop ik geen boeken... snik. Voor tijdschriften heb ik nog een cadeau tegoedpasje bij Selexyz en koop ik er af en toe nog eentje en kies dat met grote zorg uit, want als het bedrag op is, is het op en stop.
Sinds ruim een jaar kocht ik ook nog diverse (handwerk)boeken tot de koopstop deze nazomer bij een Engelse boekshop online omdat:
  • Het voor mij niet uitmaakt dat patronen in handwerkboeken in het Engels zijn en niet in Nederlands.
  • De prijs veel lager ligt dan ze bij Nederlandse boekwinkels online te kopen (vb in Nederland kost een boek in de 20 euro en in Engeland dan 12 euro).
  • Je ook geen verzendkosten betaalt! Dat vond ik wel het vreemdste, maar is echt waar! De bekendse boekwinkel online vraagt hiervoor 1,95 (hoewel soms zijn er periodes dat dit gratis is, zoals nu) en diverse andere winkels vragen of het hele bedrag van bijna 7 euro of de helft. Met wat googlen kom je ook boekwinkels online in Nederland tegen die altijd zonder verzendkosten versturen. Ook bij die winkels is het toch weer 2 tot 7 euro uitgespaard met dat verzenden.
Ook hebben we in Engeland studieboeken voor mijn dochter besteld die toen nog op de universiteit zat en de boeken daar beduidend lager waren dan in de universiteitswinkels (ze moest veel oude literatuur bestellen). We konden het eerst niet goed begrijpen en geloofden het bijna niet dat het verzenden echt gratis was, maar dat was super echt! Alle boeken werden ook apart verstuurd. Een boek was een misdruk, had een dubbel hoofdstuk en meteen werd er een nieuw gestuurd. Ze deden totaal niet moeilijk. Kortom wij hebben er een hele goede ervaring mee. Alleen ik word zelf nu op de proef gesteld... even niets kopen. Eerst de klussen, dan pas weer de extra's. Volhouden Marianne, ogen dicht, winkelwagentje legen en bekijk de boeken maar die je al hebt...

4 opmerkingen:

  1. Ik bewonder je doorzettingsvermogen om je te houden aan de afspraken die je met jezelf hebt gemaakt. Ik lees deze weblog erg graag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Of je gaat gewoon lekker naar de bibliotheek en bevredigt daar je verlangen naar boeken uit schappen pakken en mee naar huis nemen. Zo doe ik het!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat herkenbaar! Van het lekker winkelen en niets kopen dan hé? ;o)
    Mocht ik toch de gelegenheid hebben, dan ga ik het zeker eens in engeland proberen.
    Dank je wel voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Astrid: Dank je wel :-) Ik zondig wel eens hoor, maar dan niet echt overdreven.

    @ Vlijtig Liesje: Dat is heerlijk als dat kan en betaalbaar is. Ik heb eerder beschreven waarom ik niet naar de bibliotheek ga (zie Lectuur). Ook heb ik gelukkig nu wat andere alternatieven :-) Bovendien is internet er nog en dan kan ik uren zitten lezen. Veel PDF'jes ook om vooral oude geschiedenisboeken over handwerk door te lezen.

    @ MSL: Heerlijk het winkelmandje vullen en dan schrikken van het totaal. Dan te rade gaan bij jezelf, heb ik dit wel echt nodig. Meestal niet (gewoon voor de heb), dus einde winkelwagentje :-). Ja echt goed adresje! Heb er nu zeker 5 x ooit wat besteld en mijn dochter misschien al wel 10 x. Scheelt echt enorm.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.