donderdag 21 oktober 2010

Voedselvoorraad opmaken

Ik ben aardig bezig met mijn keldervoorraad en diepvries op te maken. Niet alleen dat het deze maand wel erg handig uitkomt dat ik dit voorraadje heb, maar ook omdat ik de voorraad die ik heb ook echt wil consumeren. Als dat op is, wil ik het weer aanvullen met de reclames van de natuurwinkel. Niet dat het tegen de datum loopt, maar omdat ik volledig over wil gaan op biologisch voedsel zonder allerlei toevoegingen. Wat er nu staat zijn nog potjes van Lidl, AH e.d. Ik koop al nooit kant-en-klaarvoedsel vanwege de vele toevoegingen waar wij niet tegen kunnen. Als een groente bv puur is, is er niets aan de hand. Zodra er allerlei toevoegingen bijkomen, gaat het mis met de stofwisseling. Dat is wel altijd lastig met eten bij anderen of uit eten gaan met collega's, omdat ik bijna niets kan eten wat nog echt puur of onbewerkt is zonder allerlei sausjes. Op het laatste moment wordt er toch nog altijd snel wat in- of opgemikt en tegen die producten kan ik nu juist niet tegen. Dat is ook een reden dat ik altijd verse groenten eet omdat er dan nog niets toegevoegd is. Verse kruiden gaan ook goed, maar de meeste gedroogde uit potjes bv weer niet.
Dit was dus een mooie stok achter de deur deze voorraad uit de supers op te maken en met een nieuwe voorraad te gaan starten.
Ik blijf me nog steeds verwonderen dat ik echt minder uitgeef bij de natuurwinkel dan bij de supers. Toch zijn daar de prijzen hoger. Ik koop echter veel bewuster.

2 opmerkingen:

  1. Dag Marianne,

    hier een gezin van drie met twee "moeilijke eters". Geen E621 bijvoorbeeld, of varkensvlees. Maar ook geen melk, kaas of eieren. Soms vind ik het wel moeilijk om met deze belemmeringen te moeten leven, maar aan de andere kant leert het ons noodgedwongen steeds bewuster te consumeren. Maar of ik nu goedkoper uit zal zijn bij de natuurwinkel? Dat betwijfel ik een beetje. Zal het ook nog per natuurwinkel verschillend zijn?

    P.S. Als je zin hebt om nog meer consuminderverhalen te lezen:

    http://www.mamassimplelife.blogspot.com

    Je bent welkom!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ M Monique: Het kijken op etiketten leert ons veel! Ik kom zeker je weblog bezoeken!

    De natuurwinkel is uiteraard duurder als je de producten zo vergelijkt met een super. Ik koop echter meestal die producten die in de reclame zijn of voor 50% de deur uitgaan. Dat scheelt dan enorm. Dan vallen de prijzen weer wat mee. Door het bewuster kopen (o.a. goed etiketten bekijken), koop je automatisch wat minder en komt ook de ijskast beter leeg. M.a.w. je gooit minder weg, Bij de super ben ik nogal eens gewend maar in te laden; nu koop ik bewuster. Daardoor ben ik nu goedkoper uit met boodschappen doen.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.