zondag 17 oktober 2010

Bandenplakken

Jaren lang heb ik de fietsbanden van mijn fiets en die van mijn dochter altijd zelf geplakt tot ze het ook zelf wilde doen. Alleen bij een nieuwe band was het altijd vervelend omdat ik erg veel moeite had met de band eraf of er weer op te zetten. De laatste jaren heb ik echter nog stuggere banden, namelijk banden die dikker zijn en niet zo snel lek gaan. Daarmee moest ik wel altijd langs de fietsenmaker omdat ik die er niet zelf afkreeg, maar gelukkig was dat maar één keer per jaar in tegenstelling van die andere dunnere banden, die waren vaak wel 10 keer per jaar lek. Mijn nieuwe fiets heeft deze 'anti-lek'banden nog niet en inmiddels heb ik al wéér een lekke band gehad. Er ligt ook zoveel glas op de straten en fietspaden, dat je er al doorheen bent gefietst voor je het ziet. ‘s Avonds zie ik het natuurlijk al helemaal niet. Ik heb al heel wat uurtjes daardoor naar huis moeten lopen. Zodra de buitenbanden gaan verslijten, laat ik toch die betere er weer opzetten omdat het echt veel ergernis en tijd bespaart. Ik stel het natuurlijk nog uit tot het profiel is versleten.

Het plakken zelf gaat nooit in een keer goed bij mij ook al doe ik het volgens de regels. Ik vind het toch een vak apart hoor. De gaatjes spoor ik eerst op via een bak met (sop)water (zie ik aan de belletjes waar het lekt), beetje schuurpapier erover en het plakkertje met solution erop even vasthouden. Op de een of andere manier komt er toch altijd nog wat lucht doorheen. Daarom moet ik het vaak wel drie tot vier keer plakken voor het lukt. Een wat grotere knippen uit een oude band gaat vaak beter dan met een plakkertje. Ook heb ik geleerd de band nooit meteen weer terug te doen in de buitenband omdat er altijd nog een gaatje in kan zitten. De buitenband controleer ik ook nog altijd of er iets scherps in zit. Ik denk dat ik toch aardig de theorie machtig ben ondanks het vaak niet meteen lukt en altijd pijn aan mijn vingers overhoud.

De laatste keer heeft de vriend van mijn dochter de fietsband geplakt. Wat een luxe om het niet zelf te hoeven doen! Hij heeft gezegd dat ik het gewoon maar moet vragen de volgende keer en dat ik echt niet naar de fietsenmaker hoef te gaan. Leuk verjaardagscadeautje was dat onlangs dus nog!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hartelijk dank voor je reactie.