dinsdag 12 oktober 2010

APK weer achter de rug

Gisteren heb ik mijn auto weer opgehaald (had er al eerder over geschreven dat ik de APK en onderhoudsbeurt gepland had) en de kosten vielen ergens mee, maar ook tegen. Tegenvallen doet het altijd bij een grote onderhoudsbeurt en zeker wat de auto betreft. Ook voor het eerst een APK-keuring met deze auto gehad. Die was gratis als je ook daar de onderhoudsbeurt liet uitvoeren. Al zijn twee onderdelen niet gratis vanwege het milieu, maar dan komt dat neer op 15 euro, dus dat valt mee. Dit doe ik al wel vanaf het begin dat ik deze auto heb (Kia Picanto, de goedkoopste nieuwe auto zover ik weet) om ieder jaar een onderhoudsbeurt te laten uitvoeren, omdat ik dan ook gratis een soort pech voor onderweg heb voor een jaar. Dit jaar kon ik kiezen voor een gratis versie of een uitgebreide voor 9,95 euro per jaar. Dat laatste heb ik toch maar gedaan, want dat is bv voor jezelf buiten sluiten, verkeerde benzine tanken enz. Daar dat buitensluiten met de sleutels nog in het contactslot in de zomervakantie is gebeurd, vind ik dit toch wel belangrijk. Het ene jaar moet ik een kleine onderhoudsbeurt uit laten voeren en het andere jaar een grote voor deze service. Laatste is echt een hoog bedrag, maar omdat ik zo weinig km heb gereden (9400 km), hebben ze tot nu toe een aangepaste grote beurt gedaan en dat scheelt gelukkig echt enorm! Het meeste kost nog altijd het arbeidsloon. Ik moest 317 euro in totaal dit keer betalen. Ik ben er weer voor een jaartje vanaf gelukkig en dan krijgt mijn auto weer een kleine onderhoudsbeurt en is het stukken minder.
Dit houdt wel in voor mijn financiën dat ik alleen deze week nog boodschappen kan doen en dan moet overschakelen op mijn andere betaalrekening voor nood voor de rest van de maand. Op mijn eerste rekening is dan de nul in zicht, ook al kan ik een gedeelte in krediet gaan, wat ik liever nooit doe, want dan bedot je alleen jezelf en de volgende maand start je meteen zo laag.
Dan heb ik toch nog iets opzij kunnen zetten deze maand voor de extra klussen.

4 opmerkingen:

  1. Ja auto,s kosten altijd geld. Heerlijk dat je kunt terug vallen op je andere rekening. stel dat je die niet had.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. APK kosten zijn altijd balen, maar ja, je kunt er niet om heen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is maar een idee hoor, maar is het niet goedkoper om minder onderhoudsbeurten te doen en je pech onderweg zelf te betalen? Je zegt zelf dat je weinig kilometers rijdt (hoeveel is weinig?) Dit 'cadeautje'betaal je nu dubbel en dwars zelf denk ik. En bij de APK controleren ze ook alle vitale delen dus onveilig is het nooit...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn eerste reactie na het kopen was ook direct ik hoef de eerste jaren helemaal geen onderhoudsbeurten, maar door schade en schande word je ook wijzer... Ook met oude of nieuwe auto's kopen.
    Uiteraard heb ik zelf ook goed berekend wat voor mij het beste is en dat is toch uiteindelijk deze manier. Daarbij heb ik gekeken naar mijn autoverleden en hoe dat altijd opgelost moest worden.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.