vrijdag 15 oktober 2010

Natuurwinkel

Al eerder heb ik vermeld dat ik veel van mijn boodschappen haal bij de natuurwinkel. Dat doe ik voornamelijk voor de biologische groenten en voor de grote keus aan vleesvervangers. Overigens is de biogarde ook daar veel lekkerder, het brood en ook de ongezwavelde gedroogde abrikozen (mijn snoepgoed). Ik merk dat ik daar veel bewuster koop dan bij een gewone supermarkt. Wat me opvalt is dat de groenten vaak niet eens duurder zijn en soms zelfs veel goedkoper. Ook is de keus en variatie daar veel groter. Wat natuurlijk voor mij een aangename aangelegenheid is, is dat er een grote mand staat met groente met 50% korting! Het meeste heeft niet zo mijn voorkeur vanwege de verlepte toestand, maar kolen, wortels, uien, cougettes e.d. zien er nog prima uit. Daarvan gaat meestal wel iets mee naar huis. Het leuke is dan dat het en biologisch is en veel goedkoper dan bij de supers.
Er zijn ook iedere week reclames en dat is ook vaak de moeite waard. Van tijd tot tijd neem ik ook de groente- en/of fruittas. Die betaal je van te voren en haalt deze dan een week later op. Het fijne bij deze natuurwinkel is waar ik regelmatig kom, is dat je ze ook niet iedere week verplicht bent ze te bestellen in tegenstelling met de andere natuurwinkels in de buurt. Daar mag je hooguit een of twee keer de tas niet afnemen en anders moet je je abonnement weer afzeggen. Van te voren kan ik mooi kijken wat erin de tassen van de week erop zit op internet en of het de moeite waard is (of ik het lekker vind). Als de kolentijd weer is aangebroken, kan het net iets teveel van het goede worden en dan sla ik graag af en toe een weekje over. Het fijne is dat er ook vaak aparte groentes bijzitten die je in supers nooit tegenkomt, zoals pastinaken (witte wortels) of warmoes (lijkt op de smaak van spinazie).

Tegenwoordig hoef ik niets weg te gooien uit de koelkast en gaat alles prima op. Daar let ik nu veel strikter op, niet teveel vers in te slaan. Gek genoeg ben ik nu goedkoper uit met voedsel inslaan bij de natuurwinkel dan bij de super. Daar ga ik alleen nog maar heen voor nood of voor dierenbenodigdheden (liefste die in de reclame zijn).

Het zou natuurlijk mooier zijn om weer met een moestuintje te beginnen, wat ik een paar jaar geleden ook bijhield. I.v.m. gezondheidsredenen kon dat lange tijd niet. Ook hadden de buren daarna een speeltuintje in hun tuin op die hoogte van mijn tuin. Nu zijn die kinderen groter en heb ik tenminste weer meer privacy daar. Alle borders zijn inmiddels overwoekerd en een speelplaats voor de hond geworden die er heerlijk kuilen in graaft. Toch wil ik het weer een keer gaan oppakken, want dat smaakt nog steeds het allerlekkerste groente uit eigen tuin. Bovendien goede beweging en je kunt stoppen wanneer jezelf wil. Het kan zelfs op muziek, want naast mijn tuin staat een gebouw met fitness.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hartelijk dank voor je reactie.