zaterdag 30 oktober 2010

Magere walnotenoogst

Het leek erop dat ik weer veel zou oogsten dit jaar, maar dat viel vies tegen. Toen ik het weblogje schreef, had ik een paar bakken geraapt en dat was alles. Vorig jaar had ik drie volle emmers, het jaar ervoor twee en daarvoor altijd anderhalve emmer. Nu was het maar een halve emmer. Na een rijke oogst is het niet gek dat er ook een mindere komt. Tenslotte na 7 vette jaren, komen ook de 7 magere wordt gezegd. Toch denk ik ook dat het ergens anders aan kan liggen. Een walnoot moet je altijd snoeien in december of januari vanwege de sapstroom. We hebben de laatste jaren een beetje een vreemde temperatuur. Ik heb twee takken gesnoeid in januari omdat deze tegen de daknpannen van de vliering bonkten en ik vreesde dat er pannen af zouden vallen. Ik moest dus wel. Maar de agfezaagde walnoottak begon te stromen en en te stromen... De volgende dag nog steeds en daarna nog... Oei... Ik had de takken een beetje raar gesnoeid. Ik had een meter aan de stam gelaten zodat er weer zijtakken aan konden groeien met de tak naar boven gericht, maar ook in de hoop dat de boom niet zou gaan bloeden zo. Helaas dus wel. Ik denk toch dat dit ermee te maken heeft gehad. Een soort straf van de boom of zo... Er zaten wel weer zijtakjes daar, dus het is wel gelukt wat ik wilde. Een boom heeft daar best van te lijden, vooral de walnoot. Walnoten mogen maar van november t/m januari gesnoeid worden. Ooit zaagde een buurman zomaar een hele grote tak af, ergens in de zomer, zonder overleg in welke maand dat altijd moet gebeuren (hing 30 cm op zijn terrein hoog in de lucht)! Ook toen ging het dat jaar helemaal mis. Gelukkig hoef ik niets meer te snoeien aan de walnoot en word ik volgend jaar weer vast daarvoor beloond... Althans dat hoop ik maar. Gelukkig heb ik nog genoeg voorraad over van vorig jaar. Ik ben de enige hier in huis die walnoten lust. Nou ja, op de hond na dan!

1 opmerking:

  1. Wat jammer! Bij ons waren de druiven slecht dit jaar. Groeten IZerina

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.