maandag 13 december 2010

Lauwwarme schoolmelk

Door het berichtje van gisteren, blijf ik even in het verleden hangen en dat is bij de schoolmelk van vroeger op de lagere school.
Wij zaten de hele lagere schooltijd in een houten noodlokaal en jaren daarna kwam er pas een stenen gebouw op een andere locatie te staan. Het voordeel was van dat houten gebouw dat we uitkeken op een weiland met paarden en een andere met koeien waar je bij een saaie les heerlijk naar kon kijken en wegdromen. Ook hadden we een speelplaats met veel struiken en bomen omdat het precies tegen de bosrand stond.
We kregen iedere dag schoolmelk wat in kleine glazen flessen met een zilverkleurige capsule in ijzeren kratten stond. Er bestonden nog geen ijskasten of ze waren nog heel duur. De school had ze in ieder geval niet en wij thuis gebruikten gewoon de kelder. Dagelijks werden toen de boodschappen gedaan.
In de zomer was de schoolmelk op kamertemperatuur omdat we die pas kregen na het tweede lesuur tijdens de pauze. Maar in de winter, ik moet er echt niet aandenken want dan ril ik er nog van, stonden de kratten naast de kachel in de klas omdat alle melk bevroren was. Nu zat ik gelukkig vanwege mijn lengte achterin de klas op grijpafstand van de kratten en ook lekker dicht bij de kachel als het koud was. De melk was na twee uur half ontdooid en zelfs lauwwarm die pal naast de kachel stond. De kunst was dus om zo snel mogelijk je flesje te halen na het seintje van de juffrouw of meester en dan die te pakken die zo ver mogelijk van de kachel afstond! Die ver stonden hadden tenminste nog wat ijs en proefde gekoeld aan.

Ik weet dat toen mijn moeder nog leefde haar ijskast helemaal schoonmaakte en leeghaalde in de wintermaanden en de stekker er dan uit haalde. Het grootste gedeelte legde ze in de kelder. Dat scheelde weer op de elektriciteitsrekening vertelde ze altijd. Ook ik heb dat een paar keer gedaan, maar voor een paar weken. Dat lukt niet goed als anderen er niet geheel achter staan. Het is even wennen en aanpassen, maar in de winter gaat dat eigenlijk best goed. Het is natuurlijk gemakkelijk om alles voor het grijpen te hebben, maar als je het omrekent als je bijvoorbeeld reclame broden in een diepvries hebt liggen dat dit in feite nog best dure broden worden als je de energierekening erbij optelt. Ik heb al jaren daarom ook geen aparte diepvriezer meer alleen die in de ijskast nog maar.

6 opmerkingen:

  1. Bah,die schoolmelk. Voor mij was dat flesje te veel.Ik herinner me nog de tijd zonder koelkast.Mijn moeder deed zomers gewoon vaker boodschappen en had een koele kast. groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jullie waren bevoorrecht, ik heb nooit 1 flesje melk gehad op school.
    Toen we hier kwamen wonen hebben we een jaar in een oud klein huisje gewoond met een kelder, wat mis ik die kelder want dan hoef je inderdaad geen koelkast. Wij hadden onze koelkast met vriezer al, maar ik heb veel gebruik gemaakt van die kelder.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk om die verhaaltjes over vroeger te lezen. Er komt dan een hele hoop weer boven drijven!
    x Romy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik herinner mij de schoolmelk nog heel goed. Op een gegeven moment kon je ook chocolademelk krijgen. Maar dat mocht niet van mijn moeder.

    Uiteindelijk is gewone melk natuurlijk beter.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  5. na het lezen van je verhaal, zat ik weer even in de school banken. met mijn flesje melk natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja is toch wat anders flesjes met een rietje dan een pakje melk. Zo werd toen ook de vla verkocht nog in flessen. Je had alleen vanille of chocolade.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.