woensdag 9 januari 2013

Langzaam vervangen van pannenset

Ik was al een poosje op zoek naar betere pannen voor op mijn rvs gastoestel, maar geduld is een schone zaak, dus wacht ik rustig af wanneer dat op mijn pad zou komen. In de zomervakantie heb ik nog een mooi steelpannetje bemachtigd van een goed merk. De oude ongezonde met tefal dan ook direct weggegaan.
Voor al het overige zien de pannen in de kringloop er meestal niet zo mooi meer uit. Maar ik wacht gewoon af. Soms moet je gewoon wat geluk hebben als ze de voorraad net aanvullen. Gisteren trof ik dan een mooie rvs pan van een duur merk, met bijpassend steelpannetje en nog een hoge aspergepan met stoominzet dat er ook uit kan en de deksel past. Wauw ineens drie tegelijk. Ze zagen er zo mooi en goed uit en paste bij het steelpannetje dat ik in de zomer kocht. Een gedeelte van de oude pannen kan nu heerlijk weg. Nou ja weg, niet helemaal weg, want die kan ik dan nog incidenteel gebruiken voor dierenvoedsel of om iets in te verven. Zelfs in de tuin kunnen deze oude nog dienst doen. Maar niet meer voor mijn eigen voedsel!

Zo raar voelde dat altijd. Ik kon het maar niet over mijn hart verkrijgen die oude weg echt weg te doen omdat ze van mijn moeder zijn geweest en nog vrij nieuw waren toen ik ze erfde, terwijl zij ze zo mooi vond. Ik heb ze altijd lelijk gevonden, witte emaille met een bloemetje erop. Ik heb zelf liever gewoon rvs, zonder tierelantijntjes erop, een dikkere bodem en ook rvs handvaten en stelen. Maar om die nu nieuw te kopen vond ik te ver gaan. Tenslotte kon ik gewoon koken en voelde het aan als luxe om daar geld voor uit te geven. Ik had ooit mijn eerste set jaren geleden bij de Hema gekocht en die gingen jaren mee. Ik heb er daar nog twee van over en de rest is weg (door gebroken handvaten). Deze werden daarom maar aangevuld met de pannen van mijn moeder. Maar zo langzaam aan neem ik er toch maar afscheid van.
Dat maakt het consuminderen ook ergens zo krom. Je wil geen extra geld uitgeven wat niet echt nodig is, maar gebruikt dan wel iets wat niet je smaak is. Dat zijn zo van die beslismomenten, geef ik extra geld uit of consuminder ik met minder uit te geven. Maar via de kringloop hebben deze dure pannen samen ongeveer 12 euro gekost en dat is toch een schijntje van de werkelijke waarde. Wat kun je van zo iets simpels toch een gelukkig gevoel krijgen en genieten :-)

9 opmerkingen:

  1. zo heb ik op rommelmarkten al m,n pyroflame pannen gekocht. Ik wilde die perse hebben omdat ik wist dat ik hier in Servie wisselend op hout en keramisch zou koken. Heb er iedere dag plezier van. En de oude pannen worden gebruikt voor jam oid te koken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heerlijk gevoel is dat :-)
      Prima tip om de oude voor jam te gebruiken. Bedankt!

      Marianne

      Verwijderen
  2. ik vind het geen probleem om pannen te gebruiken die ik niet mooi vind,want hoe lang staan ze nou op tafel, het is niet zo dat je er de hele dag tegen aan moet kijken. ik koop voor het geld dat ik uitspaar liever iets waar ik wel de hele dag tegen aan moet kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat dacht ik ook altijd, maar nu kook ik toch een stuk plezieriger met mooiere pannen heb ik gemerkt. Ik hou helemaal niet van koken namelijk.
      Mijn pannen staan in het zicht en daar kijk ik dus tegenaan als ik de keuken inloop.

      Verwijderen
    2. tja dan word het een ander verhaal, mijn pannen staan in een kastje . als je ze in het zicht hebt staan snap ik dat het ook leuk is als ze er mooi uitzien en bij je inrichting passen.

      Verwijderen
  3. Wat een koopje heb je ! Veel plezier met koken,dan smaakt het ook beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Das mooi, je mag ook wel eens geluk hebben!!

    Maar je ziet wel dat wachten loont.

    Veel plezier ermee.

    Groetjes Thea ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  5. heerlijk om te snuffelen bij de kringloopwinkels
    suc6 met je speurtocht naar nieuwe pannen
    groetjes tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kom ook vaak bij kringloopwinkels. Er is niet altijd iets van mijn gading, maar soms wel leuke hebbedingetjes.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.