donderdag 16 september 2010

Wasmiddel en schoonmaakmiddelen

Nu bijna 17 jaar geleden in november is mijn moeder overleden. Bij het opruimen van het huis kwam ik op zolder een aardige verzameling tegen van wasmiddel en schoonmaakartikelen. Het typische hamsteren van een bepaalde leeftijdcategorie. Ergens heel logisch. Ze vertelde wel altijd dat ze veel wasmiddel had en er geen meer bij kocht, maar dat het zoveel was, had ik toch niet gedacht. Op ieder pak stond wel iets wat er gratis bij werd gegeven of wat voor actie het was. Het was DE tijd van de geld-terug-acties; de diverse streepjescodes ontbraken dan ook op de pakken en flessen wasmiddel. Er zat niet een normaal pak bij en dus allemaal gekocht met een flinke korting of gratis artikel erbij. Ik rekende uit dat ik er ongeveer 14 jaar mee zou kunnen doen met het wasmiddel in pakken, boxen, tonnen en flessen en heb alles in een bepaalde hoek op zolder gezet. Het leek net een winkeltje. Ik putte vaak uit deze voorraad en jaarlijks zag ik de voorraad dan ook slinken. De kracht nam hier en daar wat af en met name van het bekende afwasmiddel van D wat een vreemde chemische geur gaf en ik niet meer kon gebruiken. Niet alleen wasmiddel, maar ook afwasmiddel, allesreinigers enz. stond daar met nog; Tif wat nu Jif is en Andy als Handy. Heel af en toe heb ik toch een nieuw wasmiddelpak gebruikt om te kijken hoe het was om daarmee te wassen. Daarom is het geen 14 maar 17 jaar geworden. In 17 jaar tijd verandert er namelijk veel, de hoeveelheid die je in de wasmachine moet doen, de geur e.d. Soms liep de kracht wat terug van bepaalde merken, maar over het algemeen waste het tot op de dag vandaag nog goed. Ik ben er bijna doorheen op een paar flessen wasmiddel nog na (ook nog schuurmiddel e.d.). Dan zullen mijn kassabonnetjes wel gaan stijgen, want dit zijn toch stiekempjes hoge posten zo alles bij elkaar.
Ik hoor nog een collega tegen me zeggen dat ze wel tegen een zacht prijsje de voorraad van me over wilde kopen want de kracht zou er snel af gaan. Nou vooral dat 'zachte' prijsje klonk me nog lang in de oren en ik ben er dan ook niet op in gegaan. Mijn voorraad van MIJN moeder verkopen? Nooit! Gelukkig maar want dit heeft me dus 17 jaar wel mooi wasmiddel en andere schoonmaakmiddelen uitgespaard!

2 opmerkingen:

  1. Mijn moeder kocht in de 60-er jaren altijd wasmiddellen waar iets gratis (een emmer, handdoek of theedoek) bij zat. Die hoefde zij dan ook nooit te kopen. Jammer dat dat tegenwoordig niet meer mag (wet relatiegeschenken of zoiets).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ Saskia: Ja die tijd herinner ik me nog heel goed. Daarvan gebruik ik ook nog haar emmers :-) Als kind zaten er ook vaak knikkers in, daar was ik tuk op. Maar ze gaven er ook wasknijpers bij, poetsdoekjes, nog een ander pak wasmiddel erbij enz. Ook die theedoeken heb ik daarvan, nog in plastic verpakt zelfs ;-)
    Laatst zat er bij een heel groot pak wasmiddel een klein badeendje.
    Die actieperiode is inderdaad zo goed als verdwenen. Wel jammer ja.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.