dinsdag 21 september 2010

Aardappels in schijfjes koken

Altijd zie ik dat bij anderen de gekookte aardappels, kleine exemplaren heel blijven en grotere dwars doormidden zijn gesneden. We weten niet beter, zo deden onze moeders het, onze grootmoeders en nog daarvoor. Ik ben al heel snel toen ik op mezelf ging wonen van die gewoonte afgestapt. Ik hield nogal van gebakken aardappels en sneed de aardappels dus al meteen in schijfjes en kookte ze zo. Een gedeelte haalde ik eruit voor de andere dag om op te bakken en de rest liet ik wat verder koken.
Die gewoonte om aardappels in schijfjes te koken doe ik eigenlijk nog steeds tot op de dag van vandaag. Het aardappels bakken echter nog maar een paar keer per jaar vanwege het hoge vergehalte.
De aardappels zijn als ze zo dun zijn veel sneller gaar en dat scheelt ook weer tijd en energie. Op het bord hoef je de aardappels ook niet meer kleiner te snijden (of te prakken voor diegenen die dat lekkerder vinden) want ze zijn meteen beetklaar. Ik kook ze overigens altijd met een beetje bouillonpoeder en daarom zout ik ze ook nooit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hartelijk dank voor je reactie.