dinsdag 15 maart 2011

Zelf malletjes knippen

Ik heb veel hobby's. Sommige gaan voor een paar jaar de 'ijskast' in, andere komen er bij, weer andere vallen af, maar zonder zit ik nooit.
Een die ik weer onlangs opgenomen heb, is patchwork (lapjeswerk) maken van zeshoeken oftewel tegenwoordig vaker hexagonnen genoemd. Je knipt met naadtoeslag een stofje uit en vouwt de hoeken om de randen van het malletje. Voor grote gebruik ik geplastificeerde paperclips om het stofje tijdelijk te bevestigen. Nu ben ik met zulke kleintjes bezig dat twee scherpe vouwen ook voldoende zijn om ze met naald en garen aan de achterkant met kleine steekjes rondom vast te zetten.
Als ik eenmaal weet welke stofjes bij elkaar komen, worden ze aan elkaar gezet en worden het bloemetjes. Die ook weer tegenelkaar vormen een tapijt van allerlei bloemen. Tegenwoordig Granny Smith geheten, maar bij ons jaren terug gewoon Grootmoeders bloementuin geheten. Ik hou het bij het laatste, tenslotte woon ik ook hier in Nederland niet waar.

Het pakketje met die hele kleine malletjes heb ik ooit cadeau gekregen. Ik denk omdat ze wel heel klein zijn namelijk 1/2 inch, oftewel 1,27 cm.
Nu zijn de malletjes op en als consuminderaar koop ik natuurlijk geen nieuwe, maar knip ze gewoon zelf. Ik vind het prettig om ze van dun karton te maken en daarvan krijg je er veel door de brievenbus of zit gratis (niet echt gratis, daar betaal je natuurlijk ook voor) om verpakking. Het is meestal karton wat aan een kant mat is en aan de andere kant glanzend, net zoiets als van kerstkaarten dikte. Ik zorg wel dat de achtergrond altijd wit is zodat nooit de stofjes verkleuren van de inkt. Ik weet tenslotte niet hoelang ik erover doe en dan kan het karton er nog wel even in blijven zitten ter versteviging.
Je kunt ook een stramien uitprinten, maar dun karton kan niet in mijn printer en papier vind ik te dun en minder prettig. Ik ga dus voor gewoon tekenen en knippen op het verpakkingsmateriaal. Kost me niks dan wat moeite. Een zakje met malletjes kost al snel tussen de 3,5 en 5,5 euro.

3 opmerkingen:

  1. Ik heb bewondering voor mensen,die zo precies kunnen werken als bij patchwork. IK ben er te slordig voor. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marianne,

    dat heb je snel verdiend! En het kan tijdens verloren uurtjes makkelijk gedaan worden.Ik zou ze ook zelf maken.

    Ik heb er geen verstand van, maar blijft dat karton er dan in zitten? En wanneer haal je dat er wee uit dan?

    Je ziet wel, ik ben geen quilter!

    Geniet van het zonnetje!

    Groetjes Thea♥

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben juist te precies, dat is ook vaak erg lastig hoor :-)
    De kartonnetjes worden er op het laatste moment allemaal uitgehaald (gewipt) als er een vulling en een achterkant tegenaan komt.

    Ik doe van alles op handwerkgebied, daarom maak ik van alles maar een beetje :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.