donderdag 3 maart 2011

Citroenen koopje

Woensdag weer samen boodschappen gedaan met mijn dochter. Daar trof ik citroenen aan voor maar 0,49 cent per netje. Zo te zien wel voor direct gebruik, maar voor zo'n zacht prijsje neem je -lees ik- ze toch mee. Zelfs twee netjes gekocht (5 citroenen per netje).
Vandaag wordt dat dus weer citroenen uitpersen en er citroenblokjes van vriezen. Want voor je het weet, zijn ze echt niet meer te gebruiken en dat
is niet het nut van een koopje nietwaar.

Het is heel wat gezonder dan het gebruik uit een plastic flesje met toevoegingen. Citroen is te gebruiken bij het bakken (appels worden dan niet bruin) of in een salade. Zo'n blokje is ook zo ontdooid.
In de zomer vul ik vaak een glas met gewoon water en doe er dan een citroenblokje in. Heerlijk verfrissend drankje, goedkoop en geen onzichtbare ontelbare schepjes suiker of erger zoetstof. Maar ook met warm water als een grog zonder alcohol, is het prima te drinken. Een klein oppeppertje met veel vitamine c. Wist je dat je ogen er heel mooi van gaan glanzen? Ooit ontdekt toen ik jaren geleden een citroensapkuur heb gedaan ;-)

Mijn dochter gebruikt citroenen voor allerlei vervanging van dure huidverzorgingsmiddeltjes, bijvoorbeeld voor de huid.

Zelfs de uitgeperste schillen zijn te gebruiken voor allerlei huishoudelijke doeleinden. Even googlen en er komen nog tal van tips naar boven. Ik gebruik het zelf om ermee schoon te maken zoals het fonteintje, wastafel e.d. Gaat ook glanzen net als je ogen ;-)

Uiteindelijk gaan de schillen mijn tuin in, maar niet in de compostbak omdat het veel te lang duurt dat deze zijn afgebroken. Bovendien als het geen onbespoten citroenen zijn mogen ze er van mij niet in. Ik wil geen resten gif in mijn compost namelijk. Ik gooi ze altijd zo in de border dat je ze niet ziet. Insekten houden namelijk niet zo van die geur. Denk maar aan citronella.

5 opmerkingen:

  1. Ik gebruik ook regelmatig citroensap. En houd zo van de geur van de citroenolie in de schil. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hmm ik gebruik eigenlijk nooit citroenen, maar als ik dit lees zou ik dat wel kunnen gaan doen!
    BTW, ik ben zo vrij geweest je een award toe te kennen.
    Lees al een tijdje mee op je blog en vind het erg leuk om je blogjes te lezen. Vandaar deze award!.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik gebruik ook nooit citroenen, maar bij het lezen van jouw tips zal ik het toch eens overwegen. liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De geur vind ik ook heerlijk!

    @ JCK: Dank je wel voor het geven van een award! En helemaal fijn dat je mijn blogjes weet te vinden :-)Ik vind het altijd moeilijk om awards door te geven en wil als weegschaal dan ook geen keuzes maken.

    In mijn nieuwe boekjes ben ik nog meer tips tegengekomen over citroenen, dus wie weet dat er nog een vervolg blogje komt op citroenen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik snij een citroen in schijfjes en vries ze naast elkaar in,daarna doe ik ze in een bakje.Heb ik trek in ijsthee dan doe ik er zo,n bevroren schijfje in

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.