woensdag 23 februari 2011

Te hoog aangeslagen kassabonnen

Gaan we weer :-) Iedere keer verwonder ik me dat er zo ontzettend veel mis gaat met het scannen van artikelen bij de kassa. De normale producten gaan over het algemeen wel goed, maar de afgeprijsde en bonusprijzen gaan zo vaak mis, dat het gewoon te erg opvalt. Iedere keer als ik een actieproduct heb en de bon nakijk, jawel hoor, of geen sterretje erachter of te hoog geprijsd. En daar ik vaak op koopjes uit ben, kijk ik natuurlijk altijd goed de kassabon na. Gisteren weer. Een aantal nat voer producten gekocht voor de poezen met 35% korting. Eén voor één worden ze gescand en ja hoor, 3 van de 12 worden niet afgeprijsd door het systeem terwijl ze toch echt voorzien waren van DE sticker. Naar de servicebalie en ook de kassiére, die erbij kwam omdat die rij bij de kassa net gesloten werd, vond het vreemd, want zij staat normaliter achter deze balie en zei toch echt alles goed gescand te hebben. Kreeg gelukkig 3,25 euro terug. Ik vertrouw haar ook wel, maar niet de streepjescodes met kortingscodes en al helemaal niet de scanner met de computer.

Dit gebeurt echt zo vaak. Ik snap dan ook echt niet dat veel mensen hun bonnen niet willen hebben of niet nakijken. Er wordt veel gestolen in winkels en zo wordt er toch wel het e.e.a. gecompenseerd doordat de klanten er geen aanspraak opmaken. Maar is dit ook niet een vorm van diefstal tegenover klanten? Met grote koppen komt het in de krant hoeveel procent er jaarlijks gestolen wordt in de winkels. Andersom gebeurt dat nooit! Valt bijna niet uit te rekenen natuurlijk. Voor zover ik het uit mijn hoofd weet, is het voor dit jaar al zeker voor 15 euro bij elkaar. Dat zou dan per jaar 90 euro zijn voor 1 gezin. Reken is uit hoeveel dat per winkelende klant is. Dat omgerekend x zoveel gezinnen. Nou wat zou dat voor heel Nederland zijn?

Ik ben in ieder geval niet zo gek om die bedragen door mijn neus te laten boren, hoe klein het bedrag ook is. Als je het ziet liggen op de grond, raap je het toch ook op. Voor 90 euro per jaar kan je toch weer aardig wat boodschappen halen!

9 opmerkingen:

  1. Ik heb me aangewend om altijd voor het verlaten van de winkel de kassabon na te kijken. En zoals je schrijft,het klopt wel eens niet,vooral met aanbiedingen.Ik weet,als ik er thuis achter kom,ga ik niet meer terug. Maar aan de kassa zelf worden wel eens fouten in mijn voordeel gemaakt. Die zet ik ook recht. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Had het vorige week ook weer voor, de aardappelen
    stonden in promotie (-1.52 euro) Ik had er juist
    nodig en moest nog enkele kleine dingen hebben.
    Als ik niet zoveel nodig heb tel ik (ongeveer) uit hoeveel ik zal moeten betalen....ik schrok
    aan de kassa...Bijna buiten keek ik het ticket
    even na en ja hoor! de korting was er niet
    afgegaan. ik kreeg het ook zonder problemen
    terug. Toch een 1.52 euro!
    Ik zet gewoonlijk de promoties en artikelen met
    korting vooraan op de band in de supermarkt dan
    zie ik het direct als ik het kassaticket nakijk.
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh ja, voor 50 eurocent ga ik al terug, al is het de volgende dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ook ik heb hier door zeker al 20,euro verdiend
    Ik zeg dan ook vaak in mijn omgeving met je kassabon nakijken kun je geld verdienen.
    Sommigen verslijten mij dan voor gek.Vertel ze dan dat ze het maar eens een maand moeten proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Altijd nakijken. Hier hebben we nu kassa waar je je zelf kunt bedienen. Gaat niet zo vlug maar er is veel beter controle op de prijzen en helemaal als je met 2 man gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed idee moet ik ook eens gaan doen. Ik ben nogal slordig :-0(

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vraag altijd een kassabon en inderdaad klopt die vaak niet. Ga ook altijd terug, maar probeer hem in de winkel wel al na te kijken. Leuke blog trouwens, heb je toegevoegd aan mijn interessante blogs op mijn eigen blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik controleer ook altijd de kassabon. Toen ik nog bij Jumbo de boodschappen deed, weken regelmatig de prijzen op de bon af dan die op het schap vermeld stond. Ze sloegen ze altijd hoger aan. Je krijgt je geld dan wel terug, maar soms voel je je toch wel erg opgelaten als het de zoveelste keer is. Ik doe nu mijn boodschappen bij de AH met een zelfscan service. Hier zijn veel minder problemen.
    groetjes Peet

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik kijk ook altijd de bon na maar de meeste fouten worden echt bij de AH gemaakt, de 35% korting moet trouwens door de cassiere worden ingevoerd let er maar eens op als je een artikel geeft met 35% korting, voor hij over de scanner gaat slaat ze een code aan.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.