dinsdag 1 februari 2011

Fruit redden van de ondergang

Gisteren bemerkte ik bij nadere inspectie dat ik snel iets moest doen met de rimpelige sinaasappels en citroenen op de fruitschaal, die nog wel goed waren voor consumptie, maar dat geen dagen meer zou duren. De citroenen heb ik uitgeperst en in de ijsblokjeshouders in de diepvries gedaan, zodat ik nu maar steeds een citroenijsblokje hoef te nemen als ik ergens citroen voor nodig heb. Ook de sinaasappels zijn geperst. Na een glas daarvan gedronken te hebben heb ik het overige ook maar ingevroren, want de smaak gaat snel verloren als je het gewoon in de ijskast wegzet.
Zo dat voelt erg consuminderachtig, maar tegelijk ook heel goed!

Iedere week inspecteer ik voortaan de fruitschaal vanaf de zomer, want voor je het weet, ligt het fruit te rotten en steekt weer ander aan. Dat ik deze routine heb ingevoerd, scheelt me weer om fruit te moeten weggooien. Ik ontkom er niet aan omdat wel eens te doen. Vooral mandarijnen zijn de ene dag nog goed en de andere dag ineens zacht en rot. Dan snij ik het overdwars door en gooi het naar buiten. Zo ook me de appels. Is het er eentje dan gaat deze naar buiten en genieten de vogels ervan. Zijn het er meer dan maak ik er appelmoes van of welke moes dan ook. Perenmoes, mangomoes, pruimenmoes het smaakt allemaal prima. Soms voeg ik er wat kaneel aan toe en de andere keer weer wat vanille, suiker of honing.
Als er nu een week zou komen dat ik geen fruit zou kunnen kopen, kan ik me nog gemakkelijk voorzien met de voorraad uit de vriezer. Ook een smoothie maken van verschillend fruit is dan o zo lekker. Vooral met aalbessen die nogal zuur zijn, kunnen goed verwerkt worden in een smoothie om de zomer weer even te proeven.

8 opmerkingen:

  1. Wij hebben sinds kort een blender, en daar is al menig zacht stukje fruit in omgetoverd tot een heerlijk sapje!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo ben ik door te veel fruit in voorraad aan de fruitsalade geraakt. Maar ik kan ook wel eens een smoothie maken. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij ons is het fruit meestal op voor het kan gaan rotten. Ik heb bij de kringloop een grote glazen bokaal gekocht, en daar prijkt ons fruit in. Appels, sinaasappels, bananen en peren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat van die citroensap vind ik een hele goede tip. Vaak heb ik citroensap nodig in een gerecht en dan citroen over. Dat kun je niet tot in de eeuwigeheid bewaren, dus die tip onthoud ik. Sinaasappels pers ik ook altijd en appels die op moeten worden appelflappen of appelkoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier heeft het ook geen tijd om te rotten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Citrusvruchten kun je beter in de groentela vd koelkast bewaren ipv op de schaal. Blijft het veel langer goed en vers.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik bewaar fruit meestal in de groentela,vind toch dat het langer mooi blijft dan!Trouwens ik ben een echte fruiteter,dus......

    Leuk dat je bij me langs kwam!!

    Groetjes Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Soms gaat het fruit sneller op dan een andere keer. Vaak is dat afhankelijk van de smaak van het fruit. In mijn ijskast ligt ook fruit overigens :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.