maandag 31 januari 2011

Met een kasboek beginnen

Heel, heel lang geleden... nee het is geen sprookje, snapte ik maar niet waar mijn geld bleef. Er bleek altijd weer meer geld van mijn betaalrekening af te zijn, dan ik altijd dacht. Om niet voor verrassingen te staan, besloot ik voor de zoveelste keer, maar nu online, aan een kasboek te beginnen. Ik spreek nu over 2005. Daarvoor probeerde ik dat wel eens met Excellijsten, maar ik zou niet weten wat ik moest vermelden allemaal en bovendien, omdat ik het niet begreep, stopte ik er altijd weer snel mee.
Maar in 2005 logde ik me in voor een digitaal kasboek online (kasboek.nl, maar er zijn er tegenwoordig meer die gratis zijn en misschien zelfs meer mogelijkheden hebben). Eerst nog bang dat anderen dat zouden zien, maar dat was gelukkig niet zo. Een gedeelte aan categorieën is al aangemaakt, zoals inkomsten en uitgaven en een onderverdeling daarvan.
Je kunt zelfs je afschriften van je betaalrekening en andere rekeningen hieraan koppelen zodat het nog gemakkelijker gaat. Maar ook hiervoor had ik in het begin schrik dat iedereen van de wereld mee kon kijken en besloot dat gewoon handmatig in te voeren. Ik heb ooit wel op het punt gestaan dit alsnog te koppelen, maar uiteindelijk blijf ik het toch liever op mijn eigen vertrouwde manier doen omdat ik dan echt iedere uitgave zelf intyp, het dringt beter door en blijft beter hangen in mijn bolletje. Bovendien wil ik de totale uitgave bij een supermarkt kunnen splitsen, want niet alles is voedsel tenslotte.

Uitgaven
Als je inlogt, krijg je altijd de huidige datum te zien, maar dat is heel snel aan te passen welke dat moet worden.
Vervolgens kun je categorie aanklikken waar het bedrag voor is. Dat kan heel summier, maar ook heel ver uitgediept worden. Ik doe dit bv onder: mijn dochter (was een paar jaar geleden vooral collegegeld e.d., mijn dieren, bank (zoals de kosten van pasje e.d.), non-food (drogisterij e.d.), voedsel, versnaperingen, dagjes uit, vervoer auto, vervoer fiets, trein en bus, ziektekosten (verzekering en wat je zelf moet betalen), huis en tuin, grote interieurkosten (zoals grote apparaten wasmachine e.d.), telefoon en internet, klussen derden, tijdschriften en boeken, vaste lasten (energie, water, elektriciteit, gemeentebelastingen, dela e.d.), giften en cadeaus (maar ook bijdrage personeelspot op het werk) enz. Je kunt dit bv nog uitbreiden met sportverenigingen, abonnementen e.d.
Na de categorie wordt het volgende vak ingevuld met waar het is uitgeven zoals de supermarkt, de zorgverzekering. In het volgende vakje komt dan het bedrag en wordt de invoerregel voltooid. Allemaal heel simpel, dus totaal niet moeilijk.

Dan zie je daaronder de ingevulde regels terug per maand en onderaan de totale maanduitgaven.
Bij inkomsten is het te verdelen in salaris, bijdrage, uitkering e.d.
Bij rapporten kun je de uitgaven zien per maand of per jaar of per categorie.
Als je hier wat langer mee bezig bent kun je van alles vergelijken met voorgaande maanden en jaren. Er kan zelfs ingesteld worden dat je niet boven je budget komt, maar dat stel ik nooit in.

Mijn tips
Mijn ervaring is dat je het beste met de eerste van een maand kan beginnen. Vooral niet vergeten de contante betalingen mee te nemen en in te voeren. Als je 100 euro afboekt van de bank, weet je nog niet waar het aan opgaat. Dat vul ik dus nooit als ik pin evenals het sparen. Als het goed is moet dat op het einde van het jaar te zien wat je over hebt gehouden (of tekort hebt). Daar was ik in het begin ook niet helemaal achter, daarom kun je ook een maandje of wat weken eerst proefdraaien hoe dit gaat en wat het prettigste werkt.
Het moeilijkste is het volhouden en blijven volhouden, maar dan heb je ook mooie vergelijkingen van je uitgavepatroon!

5 opmerkingen:

  1. Ik heb bewondering voor mensen zoals jij. Die alle uitgaven netjes bijhouden.Ik kom niet verder dan een jaarlijks optelling van onze vaste lasten.Maar wij hebben het geluk altijd over te houden. groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is erg handig, maar zelf beheer ik de pot niet meer en dat is nog handiger, al weet je er dan ook niks meer vanaf. Nog handiger.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik blijf het eng vinden een kasboek op de computer,heb het wel een paar keer geprobeerd.
    Ik hou het maar bij mijn schrift,dat lukt al bijna 24 jaar en dat zal zo , denk ik, wel blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zou het ook eens zo goed bij moeten houden. Misschien een volgende stap. Eerst maar weer eens goed bijhouden de bedragen die ik aan boodschappen uitgeef en dan proberen binnen het budget te blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik merkte dat het beginnen van een kasboek voor velen een probleem kan zijn. Om die over de drempel te halen dat dat echt niet moeilijk is, heb ik dit blogje ook geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.