woensdag 19 januari 2011

Gratis sporten

Beweging is goed voor je. Ik lees zelfs op borden waar ik langs fiets dat je gratis sportlessen kunt volgen van januari tot 1 maart. Ik ben het eens dat je beweging nodig hebt. Je conditie is anders zo 0,0. Toch ben ik absoluut geen liefhebster om naar een sportschool te gaan. Dagelijks doe ik dat gratis en voor niks. Ik vind het ergens zo zonde van mijn tijd en geld. Ik moet een doel hebben en niet om af te vallen, sterkere spieren krijgen of zo. Nee, het doel dat me vervoert van A naar B bijvoorbeeld. In het verleden ben ik dikwijls overgehaald en ben wel met een vriendin meegegaan. Ik kreeg er altijd een grote hekel aan en werd al een dag ervoor geïrriteerd dat ik weer 'moest'. Diverse sporten zelfs uitgeprobeerd, niet een kan mij bekoren. Nee. ik doe het liever op mijn eigen manier, dat geeft me veel meer voldoening en is voor mijn leven ook veel efficiënter.

Waar ik zoal mijn bewegingen van krijg:
  • Ik fiets iedere dag een uur door weer en wind, van huis (A) naar mijn werk (B) en weer terug.
  • Fiets regelmatig naar de winkels als ik maar een paar boodschapjes nodig heb. Voor veel en zwaar neem ik de auto.
  • Ik neem dagelijks minimaal drie trappen op mijn werk i.p.v. dat ik de lift neem. Probeer ieder half uur of uur even van mijn plaats te gaan om bijvoorbeeld water te halen, niet op de afdeling zelf maar drie trappen naar beneden lopen en weer terug. Meestal na een afgeronde taak om het te laten bezinken en hup naar de volgende opdracht. Zelfs naar een hogere etage neem ik altijd daar de trap.
  • Ik wandel met de hond. Die moet tenslotte uitgelaten worden. Zo krijg ik meteen frisse lucht.
  • Gebruik geen droger en hang de was altijd op een waslijn die boven mijn hoofd hangt. Dat is toch aardig wat bukken en strekken en tevens met een doel. Zo ook de was er weer afhalen.
  • Heb minder elektrische apparaten dan veel anderen en doe dus veel handmatig zoals groenten snijden met een aardappelschilmesje. Goed voor hand- en armspieren.
  • Werk regelmatig in mijn wilde tuin om te snoeien, te zagen (met een gewone handzaag), met kruiwagens door de tuin te lopen, te spitten enz. Die energie wordt omgezet in zichtbaar resultaat van de tuin. Geen bladblazer, veeg ook nog alles zelf.
  • In de zomer verf ik een gedeelte van mijn huis. Goed voor armspieren.
  • Enz.

3 opmerkingen:

  1. Je heb helemaal gelijk. En als ik dat zo lees ben je goed bezit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat klopt. Als je vaak lichamelijk bezig bent,hoeft sporten niet. Toch kan ik me voorstellen,dat sommige mensen gewoon van sporten houden. En het zich gunnen als "luxe".Ik heb 30 jaar met veel plezier op yogales gezeten. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind yoga toch iets anders al wordt het op een lijn met sporten gezien. Ik zie het meer als een soort van meditatie met beweging. Goed voor je geest en voor de stress.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.