zaterdag 29 januari 2011

Beerput

Ik denk dat tegenwoordig vele jongeren niet eens weten wat een beerput is, hooguit nog het gezegde 'een beerput open te trekken'. Het heeft in ieder geval niets met beren te maken. Op Wikipedia is er meer over te lezen wat met een beerput bedoeld wordt. Al staat het daar niet helemaal juist omschreven.

In mijn jeugd hadden we nog geen riolering en had ieder huis bij ons in de straat en dorp wel een eigen beerput. Bij het doortrekken van het toilet (dus niet wat Wikipedia omschrijft), kwam alles in de beerput terecht. Een grote put dichtbij het huis, die afgesloten was met een dikke betonnen deksel. Zo eens in het jaar werd zo'n put geopend en vervolgens geleegd in de tuin. Hevig geïnteresseerd wat mijn vader aan het doen was, werd ik altijd naar binnen gestuurd omdat het gevaarlijk was omdat je erin kon vallen. Een poes van ons is ooit in die van de buren verdronken. Ik heb er dus nooit veel van gezien hoe dat precies werd gedaan of ben het vergeten omdat ik nog heel klein was. Wel weet ik dat er regelmatig als je naar buiten ging het ontzettend stonk in de buurt en dan zeiden de volwassenen altijd: "Er heeft weer iemand zijn beerput geleegd." De volgende dag was de stank verdwenen. Maar niet iedereen deed dat tegelijk en daarom was het toch regelmatig prijs dat je een niet al te frisse geur je buiten tegemoet kwam. Mijn vader ging daarna altijd iedere avond naar buiten en was druk aan het spitten achterin de moestuin. Net als iedereen overigens werd dat eerst verdeeld over de grond en daarna ondergewerkt evenals de as uit de houtkachel. Ik heb nooit iets zien liggen.
Er werd natuurlijk niet zoveel door het toilet gemikt als jaren later toen we allemaal wel aangesloten werden op een riool. Toen er ipv van uitwasbaar maandverband diverse andere weggooimaterialen in zouden verdwijnen. Mij is dat in ieder geval goed altijd ingepeperd dat absoluut nooit te doen, anders moest alles doorgespoeld worden en weer een andere put van het riool geopend worden. Ik heb dat zelfs nooit gedurfd!
Wij gebruikten 'al' toiletpapier, weliswaar het goedkoopste, maar ik hoorde dat verschillende oude mensen nog stukken krant gebruiken op het toilet. Dan denk ik meteen aan de drukinkt.
Ook eten heb ik mijn moeder nooit zien wegspoelen of weggooien. Wat over is, ging altijd naar de dieren met een schep jus erover. Er bestond namelijk ook geen apart dierenvoer of laat staan brokjes.

Om weer even terug te gaan naar het moment van beerput dicht en menselijk organische afvalstoffen in de moestuin, dan sta je er wel even bij stil dat dat nu amper nog gebeurd in de westerse wereld. De afvalstoffen waren toen nog redelijk puur; die zijn nu vergeven van hormoonstoffen en chemicaliën en dat is nu niet bepaald gezond voor een moestuin. Toch was het als je het beter bekijkt wel een vroege vorm van recycling, die helemaal weer is teruggedraaid. Ik zou tenminste niet graag worteltjes of sla willen eten van de buren uit hun eigen moestuin! Toch hebben we er minder moeite mee als er mest van dieren wordt gebruikt, die ook vol zitten met antibiotica, en zelfs nog minder moeite met kunstmest. Door de kunstmest is er helaas zoveel goede mineralen uit de grond verdwenen dat de groente niet meer is wat hij was. We zitten nu wel met een verarmde grond.

Nee, ik ga dit oude gebruik niet toepassen en al zeker niet met een hond in huis! Maar ik vind het wel een overweging waard om er even bij stil te staan wat er in die jaren allemaal is veranderd.

3 opmerkingen:

  1. Vroeger hadden we een gierkolk waar ons toilet(lees hokje) boven stond en ging alles naar de weide. Bij dit huis wat we 13 jaar geleden kochten was ook nog een gierkolk en die zit er nog. Mijn man maakt hem zomers mooi leeg en schoon en dan zitten we als het mooi weer is maar nog wat frisjes in de gierkolk.
    Wij zitten nog steeds niet op het riool maar maken gebruik van een septictank. Een beetje hetzelfde idee. Alleen als je het goed doet hoef je hem nooit te legen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In het weekendhuisje van mijn schoonfamilie was ook een beerput. Ooit dreef er bij het legen een koek van pinda's bovenop. Die waren in de aanbieding en mijn schoonmoeder had voor maanden pinda's gekocht. groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij ons thuis hadden we geen put,maar een doortrk toilet. Maar op bezoek bij fam in friesland moesten we op een tonnetje met een houten klep. Ik vond dit als kind zeer interesant en ging dan bij zon bezoek vaak naar het toilet.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.