donderdag 20 januari 2011

Voer voor de vogeltjes

Soms verwonder ik me toch wel dat er complete pakketjes voor vogels worden verkocht. Momenteel zie ik er ook veel liggen in de aanbieding. Gemakkelijk is dat wel, maar of dat echt nodig is, is nog maar de vraag. Er is zoveel thuis wat anders bij het afval zou belanden en helemaal prima is voor de vogeltjes. Het staat natuurlijk wel leuk zo'n mooie vetbol of netje met pinda's. Toch met wat creativiteit en freubelwerk is dat ook zelf te maken en kost bijna niks of is zelfs gratis omdat het meeste afval is. Dat is natuurlijk waar een consuminderaar op let.

Mijn bijdrage voor de vogeltjes e.a. dieren is het volgende:
  • Iedere broodzak wordt buiten uitgeklopt. Vooral de kleine vogeltjes vliegen daar op af. Bij brood met zaadjes zit er altijd wel wat los in een broodzak.
  • Lunchbrood wat niet is opgegaan.
  • Oude crackers, rijstwafels, beschuiten, koekkruimels enz.
  • Oud fruit wat aan het schimmelen is, snij ik in vieren. Mereltjes vinden dit vooral lekker en pikken al het vruchtvlees eruit. Dit gebeurt niet zo erg veel omdat ik van oude appels of peren bijvoorbeeld ongezoete appelmoes maak met wat kaneel.
  • Oude uitgedroogde notenpasta restjes (als dit niet te zout is!)
  • Walnoten die niet op zijn gegaan en die twee jaar oud zijn. Even de hamer erop en de vogels eten het binnenste op evenals de eekhoorntjes.
  • Honden- en/of kattenbrokjes die te lang in een bakje liggen. Niet alleen de vogeltjes vinden dit lekker, maar ook de egels.
  • Producten over de datum of producten die niet lekker meer ruiken zoals zonnebloem- en pompoenpitjes, maar ook gierst e.d.
  • Ongezouten vet
  • Insecten die ik binnen vang.
  • Open composthoop zodat daar ook altijd wat te scharrelen valt.
Heb jij nog leuke ideeën van oude producten in huis die je ook aan de vogels kunt geven?

3 opmerkingen:

  1. Bedankt voor alle tips. Dit ga ik ook doen. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ik ook buiten gooi, al is het geen voedsel, zijn de haren van onze hond. Ik vind er niets meer van terug. Ik zie al die vilten nestjes al voor me :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.