zondag 8 januari 2012

Zoektocht om af te vallen gaat verder

Inmiddels heb ik de boeken van Montignac afgelopen week weer zo goed als helemaal doorgenomen voor het slapen gaan en weet ik weer waarom ik daar niet helemaal 100% achtersta. Tegen bepaalde producten kan ik niet tegen i.v.m. allergie en voedselintolerantie. Er komt bovendien teveel wijn, kaas en knoflook aan bod in de recepten. Ook andere gerechten spreken me totaal niet aan. Veel buikkramp veroorzakende recepten voor mij helaas. Ik drink amper tot helemaal niets dus geen alcohol voor mij bij het eten.
Een hoop aan kennis wat vermeld wordt, is echt al achterhaald en klopt dus ook niet meer. Dat is het voordeel als je er zoveel over leest :-)
Op zich wel goed die G.I. en combinaties. De bloedsuikerspiegel is belangrijk om die zoveel mogelijk stabiel te behouden voor al te grote schommelingen. Daar hou ik dus (voorlopig) wel rekening mee (tot ik het tegendeel lees):
- slechte koolhydraten vermijden (c.q. sterk verminderen in ieder geval)
- eiwitten niet samen met slechte koolhydraten (aardappels, witte pasta) combineren, wel met groenten
- goede koolhydraten met groenten combineren
- groente kan of met eiwitten gecombineerd worden of met goede koolhydraten

Ik heb ook een kookboek over deze methode voor vegetariërs, maar ook die recepten zijn vaak niet geschikt voor mij. Teveel producten waar ik niet tegenkan.

Wat ik ook twee weken vol heb gehouden, is geen enkele zoetigheid meer te nemen in de vorm van suiker of andere onzichtbare toevoegingen in voedsel. Ik moet sowieso al niks van zoetjes hebben, vanwege de smaak, maar ook omdat die helemaal niet gezond zijn. Fructose is evenmin goed omdat het verzadigingsgevoel er dan niet komt en je je lichaam flink voor de gek houdt.
Dit blijf ik volhouden. Al is het alleen maar voor mijn gezondheid.

Wel gedroogde abrikozen of besjes (goji, moerbei, veenbes enz.) gegeten als vervanging van versnaperingen en rauwe cacaobonen. Ook fruit gegeten, twee tot drie stuks per dag, maar dat deed ik al. Dat is ook het idee van Een Leven Lang Fit. Wat eigenlijk beter bij me past denk ik, maar daar verdiep ik me weer later in.
Wel opgelet dat niet 's middags fruit te nemen voor een vetmaaltijd, maar vooral 's morgens. 's Middags eet ik meestal 4 sneden volkorenbrood gegeten. Ik eet al jaren niets op brood. Meer uit gemak en haast en nu ben ik het zo gewend. Eet brood van de natuurwinkel, afwisselend gist en dan weer zuurdesem. Dan weer met allerlei zaden en pitten en dan weer puur. Sinds kort ook roggebrood. Vond het altijd vies, maar die van de natuurwinkel vind ik wel lekker heb ik gemerkt.
Misschien is brood eten zonder beleg wel niet goed omdat ik dan alleen koolhydraten eet en de G.I. natuurlijk hoger is dan als ik er wat anders bij eet want dan is de som uiteindelijk lager. Ok dat ga ik volgende week weer eens proberen: iets verantwoords op brood (geen eiwitten, geen fruit, maar iets met groente, sla of zo).

Het verschil met andere weken met eten is dat ik afgelopen week een pan soep heb gemaakt omdat ik dan een combinatie heb van koolhydraten en groente en geen vetten. Ik ben nooit een soepeter geweest, dus moest wel over een drempel. Nu ik hetzelf maak, weet ik natuurlijk ieder ingrediënt wat erin zit en is het toch gemakkelijker. Wel erg gemakkelijk voor een volgende dag moet ik zeggen, alleen opwarmen en klaar. Dus vaker maken en een gedeelte in de diepvries en gewoon opwarmen na een drukke lange dag werken.

Mijn Broccoli- rode linzensoep recept:
1 middelgrote broccoli grof gesneden (ook de stronk)
1 grote winterwortel in grove parten
1 kleine ui in vier stukken
handvol rode linzen

beetje verse gember (schijfje van halve cm)
vegetarische biologische bouillonpoeder (dus zonder MSG oftewel E621!)
water

Koken, af laten koelen en in in de blender fijn maken. Is van kleur iets meer oranjeachtiger dan erwtensoep. Heeft een wat dikke structuur.
Wellicht doen anderen er nog allerlei andere ingrediënten door, maar vaak zijn dat juist de producten waar ik niet tegenkan. Ik moet altijd zo puur mogelijk voedsel en van sommige kan ik maar een klein beetje verdragen, Daarom moet ik vaak zelf iets in elkaar knutselen en kan ik de meeste recepten ook nooit gebruiken.

Ik zoek echter, na mijn kennis weer opgevijzeld te hebben hoe het ook weer zat met de Montignac methode, weer verder en ben momenteel aan het lezen over de belangrijkheid van de balans van alle hormonen wat betreft het gewicht. Montignac had het alleen over insuline, maar dit boek behandelt alle hormonen.

Wat blijft of wat ik toepas, is:
- voormiddag alleen fruit
- weinig tot geen koffie of thee
- wel kruidenthee en water
- groentebeleg of gekookt fruit zonder suiker op brood
- geen zoetigheid (af en toe uitzondering buitenshuis; in ieder geval niet meer zoals met de roze koeken)
- geen fruit voor een vetmaaltijd
- paar keer zelfgemaakte soep per week

Oh ja en de stand van het gewicht is momenteel, schoon aan de haak: helaas nog steeds 101 kilo. Niks eraf. Zou na een weekje toch te zien moeten zijn op de weegschaal, dus mijn zoektocht gaat gewoon weer verder naar iets wat wel aanslaat.

14 opmerkingen:

  1. Dit klinkt allemaal heeeel bekend. Ik las in een andere blog iets over het boek "Laat je niet volvreten" van David Kessler. Effe kijken of ik dat weer terug kan vinden. Het gaat over allemaal dingen die in het eten worden gestopt om de consument maar door te laten eten. Schrikbarend. Ik denk zeker dat ook dit een belangrijke rol speelt. Naast allemaal andere factoren.

    Over Montignac dieten weet ik niet zoveel. Wordt er zoveel Wijn en kaas aanbevolen? Meneer Montignac wilde zich vast een wit voetje halen bij al die bourgondiers... ☺ Geen wonder dat dat dieet zo populair is...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klopt Ela, dat is fructose en ook die MSG oftewel de e-nummers E621-625. Je verzadigingsgevoel is van lag en wilt maar door blijven eten.

    Die producten eet ik al jaren niet, dus daar ligt het niet aan bij mij. Al diverse onderzoeken gehad, slik supplementen om tekorten aan te vullen, maar afvallen ho maar. Eet vrij gezond, alles biologisch, daarom ben ik op zoek naar het werkelijke probleem bij mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben vorig jaar 8 kilo kwijtgeraakt door via www.valtaf.nl bij te houden hoeveel kcal ik at. Ik hield dan een verhouding aan van 50% koolhydraten, 20% eiwitten en 30% vetten. Daar voelde ik me heel lekker bij. Misschien ga ik dat binnenkort weer doen...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Valtaf.nl ken ik. Heb daar 8 jaar geleden ooit een blog aangemaakt om af te vallen, toen ging het nog redelijk gemakkelijk. Was toen van 93 naar 86 gegaan. Nu gaat het dus niet meer. Kcal tel ik niet meer, maar al zou ik ze tellen dan zou dat misschien iets van 1000-1200 kcal zijn per dag of zelfs wel minder.
    Maar de verhouding van voedselproducten is inderdaad ook erg belangrijk. Ook de moeite waard om me daarmee bezig te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zou als ik jou was eens met een echte diëtist gaan praten ipv die gehypte boeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Afvallen is vooral een kwestie van doen, kwam ik achter. Ik weet zeker dat het je gaat lukken als je iets hebt gevonden waar je achter staat.
    Ik probeer meer eiwitten te eten.
    Naast het voorzichtiger eten, ben ik ook meer gaan bewegen. Ik zat al niet stil met de kids, maar echt speciaal tijd vrij maken voor het sporten helpt bij mij wel echt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. 'Grip op koolhydraten' van Yvonne Lemmers, gezond en lekker eten én goed vol te houden.
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het kost misschien wat meer tijd. Maar heb je wel eens groenten meegenomen naar je werk als lunch? Een paar worteltjes,stukjes paprika,stengel selderij? En dan een boterham minder eten. Ik bofte,dat ik altijd soep en salade kon bestellen voor kostprijs. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik lees echt de laatste Nieuwsbrieven en ook boeken op dit gebied. Ik ben nu alleen bezig datgene overal uit te halen wat voor mij kan werken. De rest laat ik achterwege. Begin gewoon bij het begin, dus ook uit oudere boeken. Heb ook de nieuwere van Alberda, Kang, Marber, McKeith e.d.

    Eiwitdieten vullen wel en werken tijdelijk, maar ontzuren meer. Op den duur krijg je daar meer problemen mee. Laatst ook weer op een lezing gehoord. In feite zijn deze dieten alweer achterhaald voor de langere termijn.

    Heb ik geprobeerd om brood weg te laten en te vervangen voor groente, maar word duizelig als pre-diabeet. Zat nog maar op 2 sneden brood. Beste is zelfs al het brood te laten staan en dat te vervangen (hormoonbalans). Moet alleen daar weer uitzoeken tegen welke producten ik tegen kan. Komt nog ... stapje voor stapje :-)
    Alle veranderingen moeten langzaamaan gaan.
    Het heeft bij mij mogelijk ook te maken met een stofwisselingsziekte en misschien zelfs wel bijnieruitputting. Maar ik zoek gewoon door hoor en ondertussen eet ik gezond :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben vorig jaar 8 kilo kwijtgeraakt door niet meer te eten in de kantine maar mijn eigen spulletjes mee te nemen, doordeweeks geen zoete dingen en kleinere hoeveelheden te gaan eten. Daarnaast heb 9 weken als een vegan geleefd. De kilo's vlogen er toen af bij mij. Die periode heeft ook mijn ogen geopend want sindsdien eet ik een stuk gezonder.

    Overigens heb ik ooit uit noodzaak (zwangerschapsdiabetes) bijna geen koolhydraten gegeten. Daar waar de meeste vrouwen de laatste weken in hun zwangerschap zwaarder werden, viel ik juist af.

    Van beide dieten kreeg ik meer energie. Maar je moet iets zoeken wat bij je past. Over het algemeen verlies je al gewicht door je eetpatroom aan te passen en dit vol te houden. Dat gaat misschien langzamer maar het is wel een stuk beter voor je en je kunt dit maanden en jaren volhouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je hebt al heel veel adviezen gekregen en ik kan je alleen maar zeggen wat bij mij helpt: Grip op Koolhydraten. Net als Fluitekruid heb ik erg veel baat bij het 'dieet' van Yvonne Lemmers.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb nooit hoeven te lijnen tot na mijn 42e. Maar 3 x gelijnd in mijn leven zelfs. Uitzondering was ook tijdens de zwangerschap en had ik er ook geen hulp bij nodig en viel genoeg af wat me werd gevraagd.
    Nu gaat het niet en ben ik op zoek naar datgene wat bij me past en wat werkt.

    Ik heb ook boeken die de koolhydratenmindering beschrijven, maar zal ook haar boek gaan lezen! In zoiets geloof ik wel dat het (blijvend) kan werken als je je hieraan houdt.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Misschien "eet jezelf mooi, slank en gelukkig van Amber ALbarda? Zij adviseerd speltbrood...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ben momenteel bezig met het boek De 10 principes voor een leven lang slank van Sonja Kimpen.
    Er staan veel tips in zoals een half bord groente een kwart bord aardappelen of volkoren macaronie en een kwart bord vlees of vis of vlees vervanger.
    Daarbij 3 keer per dag eten met 2 gezonde tussendoortjes per dag en wat meer beweging.
    Heb nog nooit zoveel gegeten en combinatie met iets meer beweging en ik val prima af en voel me veel energieker.
    Ze heeft nog meer boeken en een site.
    Het is erg leuk gescheven en dus geen dieet maar een nieuwe manier van met eten omgaan en anders naar eten kijken.
    Ze advizeerd ook om gewoon wat lekkers te eten omdat als je dat helemaal niet meer doet je juist vreetbuien krijgt. 90% goede voeding en 10% lekkers wat erg goed te doen is.
    Groetjes Sandra5

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.