dinsdag 18 maart 2014

Slakken en kattenbrokjes

Vandaag las ik een goede tip om op een diervriendelijke manier slakken te lokken en te vangen. Ik ben niet zo voor het bestrijden c.q. ze dood laten gaan op de een of ander gruwelijke manier. Op een tuinblog las ik een geweldige tip om ze te lokken en ze dan ergens los (bv bij een bosrand) te laten, namelijk bij het blog van Ecotuinweetjes: http://ecotuinweetjes.blogspot.nl/2013/07/slakken-pakken-zonder-gif.html. Precies hoe ik er ook over denk om ze in leven proberen te laten! Je lokt ze met kattenbrokjes en daar komen ze massaal op af en je kunt ze zo vangen en elders zetten. Dit ga ik zeker uitproberen!

Het is wel zo dat egels er ook dol op zijn, heb ik hier gemerkt, dus ben ik ook wel erg benieuwd of de egels de slakken of de brokjes verkiezen...

5 opmerkingen:

  1. Ik zou graag willen weten, of het écht helpt. Wil je daar nog eens over schrijven?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik was even heel enthousiast maar toen bedacht ik me dat ik de buurkatten ook juist uit m'n moestuin/ tuin wil hebben. Die hooligans slopen alles ;-). Ze schijnen ook onder een groot (rabarber)blad te gaan zitten, kun je ze zo pakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goede tip, maar hoe vang je de slakken dan op ? Ik heb sinds kort een stukje moestuin om biologisch moestuinencomplex in bruikleen. Daar schijnen de slakken graag alle jonge plantjes op te eten. Zou graag de kattenbrokjes uitproberen, maar kom er niet dagelijks om de slakken elders uit te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Om mijn aanplant in de moestuin te beschermen tegen slakken, knip ik de randen van plastic bloempotten, bekleedt ze met aluminiumfolie, en zet om elk plantje zo'n ring (ong. 5 cm. hoog).
    Raken de slakken met hun tentakels de folie, dan schrikken ze terug. Na enkele pogingen om deze barrière te nemen, kiezen ze eieren voor hun geld, en trekken zich terug.

    * De plastic bloempotten haal ik uit de afvalbak bij Tuinland.
    * De ringen zijn geschikt voor hergebruik.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.