maandag 3 maart 2014

Kringloop stofjes en katoen

Regelmatig ga ik een kijkje nemen in de kringlopen in de buurt, vooral als er lapjes en wolletjes te vinden zijn waarvan de prijs goed bevonden wordt door mij, dan ben ik in mijn sas! Overigens voor handwerkboeken kan ik ook moeilijk nee zeggen...
Lapjes zijn tegenwoordig belachelijk geprijsd en kosten 12,50 voor een meter daar bij die ene kringloop en mogen ze dus gewoon houden. De man die het prijst, denkt zeker dat het zijde is, want alles wat glanst, zelfs voering, is kei duur. Hij heeft er duidelijk geen bal van verstand van wat de nieuwprijs is. katoen valt weer mee en linnen ook. zo raar.

Ook garen is af en toe heel hoog geprijsd, maar een andere keer heel laag. Zo is het acryl vaak nog duurder dan de nieuwprijs en de dure katoen maar een schijntje. Mijn oog gaat dan ook vaak naar het katoenen garen. Vaak is het maar 25-50 cent per bol van 50 gram. Soms is het ook een warboel en kan ik een zak kopen voor maar 50 cent. Dan ben ik wel even zoet met ontwarren, maar dat lukt me altijd wel. Overigens goede therapie voor ongeduldige mensen ;-) Onder het tv-kijken, is het altijd zo gebeurd.

Vorige week weer heel wat zakjes katoenen garen mee kunnen nemen voor 50 cent in allemaal zachte kleurtjes katoen. Wassen (Biotex) en opnieuw oprollen. Ze lagen nog wat na te drogen op de radiator. 's Morgens zag ik al wat bolletjes her en der liggen en de hond liep trots met een bol in zijn bek. Ik hoefde gelukkig maar 1 bol opnieuw op te rollen. Maar het zijn en blijven deugnieten in de buurt van bolletjes garen :-) Ik kan er niet boos om worden, eerder om lachen. Ach al was ik zelf kat, zou ik het tenslotte ook doen als ik de kans kreeg.

Een maand geleden lagen er allemaal nieuwe bollen in twee hele grote ijzeren manden, ik denk van een winkel afkomstig en de nieuwe bolletjes vlogen weg voor 50 cent per bol. Allemaal vrij modern garen ook, zelfs bio-katoen. Twee grote zakken heb ik toen meegenomen! Juist toen kreeg ik ook nog eens korting, dus kwam alles maar op 25 per bol. Geluksdagje! Toen ik een week later nog eens ging, was alles weg. Het heeft storm gelopen. Ik was een van de eersten, dus had redelijk goede keus nog.

Dat maakt het juist zo aangenaam om onverwacht leuke koopjes te scoren bij kringlopen!

3 opmerkingen:

  1. Dat zijn tenminste nog eens leuke koopjes!
    Ik kom zelden leuke stofjes tegen, maar kijk daar wel altijd voor. En ook voor handwerkbladen kijk ik altijd, maar die vind ik ook maar zelden.

    Trouwens heel herkenbaar zoals je schrijft over je hond die trots met een bol in zijn bek rondloopt: zoiets zou de onze waarschijnlijk ook doen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Handwerkbladen tref ik wel regelmatig, maar die zijn altijd heel snel weg.
      De ene kringloop is de andere niet. We hebben er ook een waar de prijzen van garen duurder zijn dan ze nieuw bij de Zeeman kopen.
      Marianne

      Verwijderen
  2. Leuk, als je zo koopjes mee kan nemen! De kringlopen hier in de buurt hebben altijd weinig tot niets aan stofjes en garen helaas...

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.