zaterdag 27 augustus 2011

Slakkenslijmsporen

Gisterenavond pakte ik niets vermoedend mijn tandenborstel en trof daar halverwege de steel een halfwas naaktslak aan. Via het open raam is hij richting glas gekropen en daarna op het randje van het glas te hebben gebalanceerd op mijn tandenborstel terechtgekomen. Ik was op slag weer klaarwakker.
Ik had uiteraard direct geen zin meer om met deze borstel mijn tanden te poetsen! Gelukkig heb ik er altijd wel een paar in voorraad. Ook de nieuwe maar meteen een ander plekje gegeven dan bij de kier van het open raam! Ik ben er niet bang van, maar ze horen toch echt niet op mijn tandenborstel te bivakkeren.
De naaktslak met tandenborstel heb ik buitengelegd en vanmorgen was die verdwenen. Pas 's avonds komen ze in actie en overdag verstoppen ze zich. Ik tref ze dan op mijn achterdeur of op de ramen. Zelfs 3 meter hoog op de muur zie ik slakkensporen. Dit is een vruchtbaar slakkenjaar! Ook de slakken met huisjes zie ik erg veel dit jaar en tref ze op de gekste plekken in de tuin. Ik haal ze ook nooit weg want er zitten altijd genoeg vogels die zitten te azen op zo'n hapje.

Langs een paar borders in de tuin gooi ik overigens koffiedrab. Dáár komen ze niet meer omdat dat schijnt te schuren tegen hun onderkant en dan blijven ze daar weg. Achter bij de moestuin zijn ze (nog) niet gesignaleerd. Ze zitten alleen maar dichtbij het huis. Ook tegengekomen binnen tegen de muren van het toilet.

5 opmerkingen:

  1. vies hoor... ik trapte een paar maanden geleden 's nachts op een naaktslak die voor mijn bank op de grond zat. Ik wilde -omdat ik niet kon slapen- even een beker melk drinken en ging daar zitten. jagggh.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja... ik ken het gevoel van Elizabeth... Met je blote voeten volop zo'n slak.... brr... ik voel hem als ik het schrijf....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben ze tijden lang in de keuken gehad. Die wrongen zich langs een opening ,waar de wasmachineafvoer in de grond verdwijnt.Ze kwamen duidelijk op de geur van de etensbak van de hond af. Soms liep het spoor naar de kast,waar de brokken staan. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. HIer ook een tuin vol met slakken. Je vindt je op de ramen in de hal en ze vreten de tuin kaal. Ik hoef echt geen courgettes, basilicum of petunia's te zetten. Dat is vergeefse moeite.
    Gr. LZV

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou ja zeg, een slak op de tandenborstel. Je zou denken dat er in de tuin genoeg te halen valt.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.