zondag 7 augustus 2011

Aluminium en voedsel

Al jaren is bekend dat we niet meer moeten koken in aluminiumpannen omdat dat ongezond zou zijn en met name voor de hersenen. Ik zie ze zelfs niet meer bij de kringlopen. Diverse soorten pannen volgden daarna op de markt. De emaille, anti-aanbak en de nieuwere soorten. We zijn ons bewust ervan en dat is goed. Geen aluminium meer gebruiken voor ons voedsel in te bereiden dus.
Echter ... behalve de pannen wordt het nog steeds volop gebruikt voor ons voedsel ondanks de waarschuwingen. Ik verwonder me dat nog steeds. Zelfs zeer transparant wordt het erbij gezet dat een binnenbekleding van aluminium is. Ben ik nu gek of zo? Het wordt toch afgeraden, waarom maken ze er dan nog gebruiksartikelen van?
Wat te denken van aluminiumfolie? Net zo iets. Regelmatig zie ik collega's hun brood hieruit nuttigen. Wat te denken van een stuk aluminium over restjes van schalen in de ijskast? Ik zou nog kunnen denken dat dit niet verhit is en koud wat minder schadelijk is misschien. Er zijn echter genoeg recepten waar wordt aangeraden om het producten te verpakken in aluminiumfolie en in de oven gaar te laten worden. En wat te denken van de barbecue? Daar wordt het aluminium toch echt verhit en dat mag wel en pannen zijn schadelijk?
Ok, ik snap dat de kookpannen moesten verdwijnen nadat bekend werd dat ze niet goed voor je gezondheid zijn. Maar hoe zit het dan met andere kookattributen en verpakking? Ik ben een leek, maar mijn verstand zegt toch echt, niet gebruiken!
Google maar eens wat aluminium kan aanrichten in je voedsel en huidverzorgingsartikelen (aluminium in deodorant bv + alternatief daarvoor) ...

4 opmerkingen:

  1. Inderdaad een vreemde zaak. Maar al die tefalpannen schijnen ook niet zo goed te zijn voor de gezondheid. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marianne,

    Ik heb een aliminum wonderpan, nog van mijn moeder. Ik wist wel dat sommige mensen niet kunnen tegen voedsel bereid uit alu pannen, maar dat het gevaarlijk zou zijn voor iedereen?
    En waar worden de nieuwe wonderpannen dan voor gebruikt?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dan van gemaakt, bedoel ik?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit wist ik echt niet.
    Heel erg bedankt dat je hieraan aandacht besteedt.
    Ik koop het niet meer (vanwege zero waste) maar wat ik had was ik wel van plan om op te maken.

    Gr,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.