dinsdag 2 augustus 2011

Passe-vite

De laatste tijd ga ik nadat ik naar de natuurwinkel ben geweest nog even bij de Aldi naar binnen. Niet zo zeer voor het voedsel als wel om de andere producten die ze verkopen. Ik was al een poosje op zoek naar een passe-vite ook wel roerzeef geheten of passeerzeef, die prima te gebruiken is voor allerlei soorten moes te maken. Ooit had ik zo'n leuke oude, maar die was helemaal versleten en afgebroken. In kringloopwinkels was ik die nog steeds niet tegengekomen. Bij de Aldi stonden nieuwe voor net geen tien euro (zie afbeelding). Nu gebruik ik ze wel niet veel en zal eerst flink het e.e.a. moeten zeven voor het bedrag eruit is. Het is ideaal voor wat oude appels of peren in ieder geval. Maar ik ben zo blij met mijn nieuwe passe-vite nu met drie verschillende zeven (van hele kleine gaatjes tot grotere). Het werkt gewoon prettiger dan een blender, want hier kunnen pitten gewoon blijven zitten en je kunt op eigen tempo meteen stoppen met draaien. Bovendien kost het alleen maar persoonlijke energie i.p.v. elektriciteit. Geweldig!

De passe-vite kwam al meteen goed van pas. Ik heb een wilde gele pruimenboom achter in de tuin. Ooit was dit een gewone pruimenboom waarvan de takken waren doodgegaan. Dan gaat vanuit het onderste gedeelte onder de ent de wilde pruim doorschieten. Ik gooi dan ook nooit de bomen eruit.  Zo heb ik ook nog een rode wilde pruim, maar daar was alles al door de vogels weggehaald. De kleur rood heeft enorme aantrekkingskracht op vogels, maar ook de hond vind ze lekker! De takken worden erg hoog en dragen als eerste in de lente geweldig veel bloesem. Alleen voor die bloesem mogen ze al blijven staan. Nadeel is alleen dat de gele pruim half is doorgezakt naar rechts en helemaal over mijn moestuin hangt waar nu helemaal geen zon doorheen schijnt. Ik zal dan daar toch daar flink moeten snoeien, want niet alle takken hebben vruchten gedragen. De nieuwe scheuten groeien ook weer rechtop gelukkig.
Dit jaar had ik net als andere jaren weer erg veel bloesem en pruimen. Helaas waren de meeste voor ze rijp waren al gebarsten en hingen al rot aan de takken. De meeste hangen ook te hoog om te plukken, dus moet ik wachten (of schudden) tot ze vallen. Erg veel had ik er dit jaar niet, daarom ook die met een barst opgeraapt. Tenminste die nog geen rot vertoonden. Gevolg: een vergiet met kop vol. De hond zocht ook op de wat moeilijkere plekjes ijverig mee, maar at ze dan direct op. Op een gegeven momet was hij rechtsteeks uit de vergiet aan het eten! Hij dacht natuurlijk dat is veel handiger zoveel ineens bij elkaar! De deugniet!
Een plastic zak met schoongewassen, gave, gele pruimen ligt nu in de diepvries en van de rest heb ik de barsten eruit gesneden en gekookt in eigen sap tot moes. Ik heb er geen suiker bijgedaan; het is door de velletjes aardig zure moes geworden. Als je ze gewoon eet, zijn ze erg zoet. Ook deze liggen nu in 2 bakjes in de diepvries. Iedere dag raap ik nog een handjevol en die zijn om dezelfde dag nog te nuttigen.
Zo kon ik dus mijn mooie passe-vite voor het eerst uitproberen!
En natuurlijk kwam ik er van de week nu wel eentje tegen in de kringloop voor 5 euro, maar met een zeef i.p.v. drie! Zul je altijd zien :-) Maar eerlijk is eerlijk, ik vind mijn nieuwe toch mooier. Kom vast vast door het mooie blinken nog :-)

9 opmerkingen:

  1. Laatst ook een oudje op de kop getikt en reuze handig voor dergelijke karweien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb er ook eentje. Die staat al jaren ergens achter in een kast.Om alleen in de vlierbessentijd te voorschijn te komen. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb dit jaar ook erg veel vlierbessen. De struik staat alleen op een pad naast het huis en blokkeerrt de ingang. De struik moet helaas daar weg tot de vlierbessen eerst rijp zijn. Ik heb ze nog nooit zelf verwerkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voor weinig geld in Duitsland gekocht, rvs met vaste bodem.
    Groet,Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ga binnenkort naar Duistland en is inderdaad een goede tip om daar eens rond te neuzen bij ee goede koekenpan die ik nog steeds niet heb!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Even een late reactie, maar bevalt je Aldi-exemplaar nog? Hij is nu weer in de aanbieding en ik vroeg me af of hij RVS was of niet. Ik heb een tweedehands roerzeef, maar die kon niet tegen de vaatwasser en begint te roesten, dus dit leek me wel een mooie vervanger.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zelfde vraag hier ;-)
      wat ik gelezen heb over de Aldi-zeef is allemaal positief dus ik ga er woensdag 1 halen.
      Om grote hoeveelheden appelmoes in te maken (hoef je niet te schillen, denk ik)

      Verwijderen
  7. die passe vite van de aldi begint ook al oneffenheden te vertonen, het voorstadium van roest (misschien dat het chromen laagje er af gaat door alle wrijving?) maar volgens mij is dit inherent aan roerzeven (misschien dat zo'n inzet met een houten draaibal - zo'n oerhollandse - dat minder heeft). in ieder geval wil ik geen schadelijke metalen in m'n eten.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.