dinsdag 9 augustus 2011

Kledingstukken van de uitverkoop vermaken

Tijdens de zomervakantie ben ik ook vaak op zoek naar koopjes. Dat geeft me gewoon een prettig vakantiegevoel. Ik ben er even uit, hoop wat leuks te scoren waar ik wat aan heb voor weinig en daarna heb ik een uitermate en zeer tevreden gevoel. Normaal gesproken heb ik daar nooit zoveel tijd voor en moet ik winkelen echt inplannen.

De eerste weken van mijn vakantie kwam ik gewoonweg nergens iets tegen en ik koop natuurlijk niet alleen voor het kopen zelf! Ik heb wel een paar dingetjes gekocht bij de kringloop, maar dat mag niet echt naam hebben, zoals ik verzot ben op oud glaswerk met aan de rand van die glazen bolletjes. Niet voor de sier, maar gewoon om te gebruiken dus mag ook niet al te duur zijn. Daar is nog goed aan te komen voor onder de 2 euro. Het heeft ook geen antiekwaarde. Een soort van jeugdsentiment als er een verjaardag te vieren was en het mooie glazen gebaksservies te voorschijn werd gehaald. Voor mij steeds een feestje om dit sort glas te gebruiken. Het hoorde bij ons 'goede servies'. Maar ik dwaal weer eens af ...

Afgelopen vrijdag kon ik echter mijn 'slag' slaan met nieuwe kleding voor weinig bij een outlet en een grote kledingketen in de uitverkoop in Veldhoven. Tegenwoordig wordt veel meer het Engelse woord 'sales' gebruikt dan ons Nederlandse woord uitverkoop of opruiming. Alle tunieks en bloesjes hingen aan rekken voor allemaal 7 euro per stuk. Bij de outlet was het gevarieerder wat de prijs betreft, iets meer of iets minder. Voor dat bedrag van 7 euro kan ik er natuurlijk wel twee maken, maar ik moet ook rekening houden met de tijd die dat vergt. Eerst een geschikt stofje hebben of zoeken, dan een goedzittend patroon tekenen of uitknippen van een oud kledingstuk, dan knippen, spelden, naaien en nog de afwerking als laatste. En het belangrijkste, dan moet het nog staan en lekker zitten! Als er een paar zijn gemaakt, dan gaat het steeds sneller, maar een eerste kledingstuk van een nieuw patroon, heeft toch altijd de nodige aanpassingen nodig zo hier en daar.
Mijn dochter keek mee toen ik de kleding paste en zei steeds wel dat het leuk stond, maar een paar kledingstukken veel te groot waren. Ik keek met passen vooral of het gemakkelijk te vermaken viel om aan de zijkant of onderkant wat in te nemen (ik hou bv niet van dat gerimpelde onderaan een bloes of een strookje dat accenteert de taille des te meer). Fluitje van een cent dat vermaken, alleen de naaimachine goed afstellen voor het stof, het juiste naaigaren gebruiken en de juiste steek. Van te voren eerst afspelden en aantrekken, indien goed, hup karren maar met de naaimachine!

Dit doet me ook denken dat ik eens ooit in mijn prehistorieperiode, toen ik nog maatje 38 had, in een bekende XXS winkel die ermee stopte, kleding van maat 56 en groter had gekocht. Supertenten in mijn ogen toen met heel veel stof! Ze deden de kleding (veelal bloezen, lange rokken en broeken) op het laatste weg voor maar 1 gulden per stuk. Alle accessoires zaten eraan. De broeken hoefden alleen nog maar op een passend patroon worden gelegd en onder de naaimachine. Ik hoef natuurlijk niet te vertellen dat ik dagelijks met een enorme berg thuis kwam ... Met een glimlach op mijn gezicht zat ik achter de naaimachine. Ja, ja, het vindingrijke zat er al vroeg in ;-).

Daar ik aan mijn laatste vakantieweekje ben, is dit aanpassen van wat kledingstukken een heerlijk ontspannend klusje! Wel moet ik van me zelf nu wel eenzelfde aantal nog uit mijn kasten halen. Dat is altijd best een probleem, want ik kan moeilijk afscheid nemen van mijn kleding zelfs al is het oud en toont het slijtplekken. Toch voel ik me niet eens in een hoop kledingstukken lekker in mijn vel zitten, maar het is zo handig als je snel iets moet aantrekken van sommige en mijn consumindergevoel houdt het ook tegen om het weg te doen. Ik heb ook een tussenfase ingebouwd door het eerst een poosje op zolder te laten liggen voor ik de kleding ga 'slopen' (zie label Kleding). Een ernstig gesprekje moet ik nog met mezelf aangaan en wel zeer binnenkort ;-).
  1. Koop jij ook wel eens kledingstukken waarvan je weet dat je ze nog moet vermaken?
  2. Heb jij ook moeite om oude kledingstukken weg te doen? (Hetzij naar de kringloop, hetzij 'opgebruiken' voor accessoires, poetsen enz.)

5 opmerkingen:

  1. Nee,het enige dat onder het naaimachien gaat, zijn de pijpen van een te lange spijkerbroek. Weggooien kan ik gelukkig goed. Alleen houd ik mezelf voor de gek met een stel iets te kleine broeken. Zo van "bewaren,straks ben ik die kio's weer kwijt". Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb wel 20 lange broeken in de kast, kan er van geen 1 afscheid nemen. Ze varieren van maat 34 t/m 38. In die maat 38 hoop ik nog te groeien.
    Omgekeerde wereld dus.

    Groet, Bloem

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als ik iets helemaal zat ben of het kapot is, dan kan ik het prima weg doen. Maar aangezien mijn smaak al jaren hetzelfde is en mijn maat ook wel ongeveer, is de inhoud van mijn kast ook nog erg gelijk; weggooien om het weggooien doe ik ook niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O, en iets kopen om te vermaken doe ik niet, mijn naaivaardigheden zijn daarvoor echt niet toereikend...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. kleding veranderen doe ik inderdaad ook weleens, maar tegenwoordig koop ik weinig nieuw altijd van de kringloop of rommelmarkt. Weggooien doe ik zelden, of ik verbouw het weer tot een ander kledingstuk of inderdaad poetslappen en wat oude kleding is erg handig voor als je gaat klussen, verven verhuizen noem maar op.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.