zondag 28 augustus 2011

Dag voorraadje hazelnoten!

Mijn voorraadje hazelnoten waar ik de vorige keer over schreef (zie afbeelding), had ik eerst buiten gelegd om te drogen in een platte doos en daarna binnen in een nieuwe droge doos. Buiten werden ze alleen maar natter dus toch maar naar binnengehaald. Iedere dag schudde ik ze een beetje op zodat alle noten beter konden drogen. Door de warme vochtigheid waren ze echter vorige week van de ene op de andere dag met een hoge laag schimmel bedekt. Dag voorraadje! Ik neem geen risico en heb alles nu weggedaan. Voor schimmels ben ik een beetje te overgevoelig is mijn ervaring.
De bomen zijn leeg dacht ik, maar toen ik wat beter keek, bleek er nog één hazelaar vol te hangen met noten, een groter soort denk ik. Ook daar waren er al gevallen. Hier laat het groen ook beter los van de noot. Dus ik ben weer opnieuw begonnen met hazelnootjes rapen. Hopelijk komt dat benauwerige tropische gevoel nu niet meer binnen!

Ook hier en daar begint een walnoot te vallen. Het zal niet lang meer duren dat die met tientallen tegelijk gaan kletteren op mijn stoep. Ik moet nu ook de bolsters dan gaan verzamelen omdat mijn dochter daar iets alternatiefs voor huidverzorging van wil brouwen. Ik ben erg benieuwd!

5 opmerkingen:

  1. Och, wat sneu. Gelukkig heb je nog een voorraadje maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Het weer is ook helemaal ontregelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Laat ze gewoon een tijdje in de vensterbank drogen of als dat niet lukt een gazen netje dan komt er ook genoeg lucht bij om te drogen. Veel sukses er mee. Gr. Cisca, Servie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het was maar een enkel laagje noten, lucht kregen ze wel genoeg, alleen geen droge lucht. Normaal gesproken droog ik ze altijd op de radiator met een oude doek eronder, maar daarvoor is het nog ietsje te vroeg.

    Op de vensterbank is geen optie, Buiten haalt de eekhoorn ze daar weg en binnen gaan de poezen ermee spelen en vind ik ze helemaal niet meer terug :-) Dat van dat netje is wel een mooie tip om ze zo te bewaren! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gelukkig,dat je nog "reserve"noten hebt. Vroeger gebruikte ik henna met walnoot. Dat was een bruine kleur. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jammer van de hazelnoten, maar lang leve de walnoten!

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.