dinsdag 16 augustus 2011

Eenmaal bloeiende geraniums?

Net zoals vorig jaar, is het jaar weer zover. In de vroegzomer kocht ik 2 tray's met geraniums om in bakken te zetten. Ze bloeiden mooi en zodra ze uitgebloeid waren, haalde ik de verdorde stelen met bloemen eruit. Maar het gekke is dat er totaal geen nieuwe knoppen meer gevormd zijn. Wel mooie groene frisse planten, maar een maand al geen bloemen meer te zien.

Nou had ik twee jaar geleden ook een tray gekocht en ook genoten van die bloeiende geraniums. Er kwam geen tweede bloei meer. Ik heb ze overgehouden en vorig jaar weer buiten gezet. Het hele voorjaar en de hele zomer alleen maar mooie groene frisse planten echter zonder bloeiende geraniums.

Zoiets heb ik nog nooit gehad! Altijd veel bloei en de volgende jaren kon ik ze overhouden en er ook nog van genieten. Het lijkt wel of ze gekweekt zijn om maar eenmaal te bloeien en dan niet meer. Ik vind dit echt raar. Dat zou dan wel weer een verkoopstunt zijn zodat je ze niet meer over kunt houden en wel nieuwe moet kopen? Ik deed altijd jaren en jaren met overgebleven geraniums en ze bloeiden altijd volop. Ik doe precies hetzelfde nu als voorgaande jaren.

Ik heb dat overigens ook gemerkt met een begoniastek. Het werd vorig jaar alleen een hele lange stengel met bloeiende bloemen. Eind augustus stekte ik deze omdat het zo belachelijk lang was geworden, maar alleen de stek groeide verder en de hoofdplant is tot nu toe alleen nog maar een kaal stengeltje van over gebleven zonder bloei; al het blad is afgevallen.

Hebben jullie dat soms ook gemerkt dat plantjes nog maar eenmaal bloeien of probeer je ze nooit over te houden?

4 opmerkingen:

  1. Ik probeer altijd over te houden maar ik heb eigenlijk geen bloemen.
    Mijn oma had wel altijd geraniums, jaren lang dezelfde.

    Je zou wel eens gelijk kunnen hebben dat ze zo gekweekt worden?!

    Gr,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou willen dat ik ze de eerste keer al levend zou kunnen houden. Overhouden is bij mij dus helaas geen optie. Maar thuis hadden wij ook altijd geraniums en dat waren jarenlang dezelfde. Gewoon wat je zegt: regelmatig dode dingen eruit halen en dan konden ze gewoon weer een tijd mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben wel een Hortensia die drie jaar lang weigerde bloem te dragen! Dit jaar eindelijk een paarse bloem!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk dat het aan de voeding ligt.
    Als ik vroeger geraniums kocht, dan zaten de potjes ook vol met witte korrels. Tegenwoordig is dat niet meer zo, daarom doe ik ze er zelf bij.
    Om het goedkoop te houden kunnnen ze de hoeveel heid weglaten. Ik weet niet of dat waar is, maar zou 't me kunnen voorstellen.
    Heb je dat al geprobeerd?

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.