vrijdag 22 april 2011

Waterverbruik met douchen

Ik heb toch maar eens bekeken wat nu eigenlijk het waterverbruik is van 's morgens snel douchen. Eerst een oude plastic teil van de vliering gehaald en schoongemaakt en die onder de douche gezet. Ik heb bewust niet sneller gedoucht om me zelf niet te bedriegen. Vervolgens het water in een tuingieter van 10 liter gegoten. En toen was de gieter dus vol. Dus ik douche met 10 liter water per keer. Valt mee vind ik al zou het met minder ook kunnen. Met haren wassen erbij duurt dat natuurlijk ietsje langer. Dat heb ik ook uitgetest en dat twee volle gieters.

Dit douchewater herbruik ik nu dus ook weer. Eerst deed ik dat alleen met het schone opgevangen water onder de douche en onder de kraan in de keuken, maar nu dus ook het douchewater zelf. In de winter werkt dit laatste niet goed, weet ik uit ervaring van een paar jaar geleden, maar nu met warm en droog weer wel.
Dat voelt bijzonder goed aan als ik buiten loop met mijn gietertjes water en ik hoor de luxe, ingebouwde besproeiingsinstallatie van de buren aanstaan. Ik verbruik niet urenlang extra water en gebruik mijn eigen energie door te wandelen door de tuin, vergezeld door de hond die meer dan tien keer de afstand aflegt in die tijd. Hij blij, ik blij en de buren blijkbaar ook met hun nieuwe speeltje :-)

5 opmerkingen:

  1. Als het heel warm is en ik 's ochtends en 's avonds wil douchen,neem ik één keer een stortbad. 5 liter water over me heen gooien. Soms putwater,dat is heel zacht. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed zeg! Douchen is een zwakte van mij: vooral na het hardlopen kan ik er bijna niet onderuit komen, zo fijn vind ik het. Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel water ik gebruik.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel goed van jou.
    Ik weet dat wij (te) veel water gebruiken. Ik vang ook wel wat op maar niet alles.
    En de kids zitten nu buiten in hun zwembad.... Dat scheelt ook (enorm).

    Maar nog 2-3 jaar, dan zijn ze eruit gegroeid.
    Groetjes,
    NZ

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat goed van je Izerina! Ik zou het met iets minder kunnen doen dan 10, maar niet met 5.

    Dat heeft mijn dochter ook Vlijtig Liesje en Julia. Als mijn dochter die warme straal water voelt lopen, is ze verkocht, hoe goed haar voornemens ook waren minder lang onder de douche te staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gossie dat is wel heel weinig, 10 liter per douchebeurt. Normaal is het toch ongeveer 50 liter???? Ik douche ook heel kort, maar weet niet hoeveel water ik daarmee verbruik. Dan zou ik eerst op zoek moeten naar een grote teil.Groetjes kreeftje

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.