zaterdag 16 april 2011

Kasboek onderverdeling

Regelmatig kom ik hier even terug op het onderwerp kasboek. Niet alleen voor mezelf om een stok achter de deur te hebben het bij te houden, maar ook om het even in herinnering te brengen hoe belangrijk dat kan zijn. Jaarlijks of per maand kun je zien hoeveel geld je kwijt bent. Wie zegt er op het eind van de maand niet waar al het geld toch blijft. Als je dat dan nakijkt in het kasboek dan zie je ineens weer een vergeten post wat het geld opslokt. Zo kun je ook vaak proberen een post wat bij te stellen als er teveel aan uitgegeven wordt.
Ik moet zeggen dat ik met alle posten op gas en huis/tuin na aardig onder de bedragen van afgelopen jaren ben gebleven. Je gaat op deze manier bewuster met je geld om. Uiteraard berekend met eenderde vergelijkingsmateriaal van dit jaar met voorgaande jaren. Allereerst voer ik alle bedragen van kassabonnetjes in en daarna al het overige van afschriften.

Er zijn digitale kasboeken waar alles voorgeprogrammeerd staat, maar ik geef de voorkeur om zelf de posten aan te geven en in te kunnen vullen. In het begin is dat wat zoeken wat je wil splitsen en wat niet. Na een paar jaar heb ikzelf ook meer posten gesplitst. Eerst had ik bv alles onder vervoer staan, maar zie dat liever gesplitst in auto, fiets of een dagje extra weg. Om een indruk te geven naar welke posten ik bedragen wegschrijf, zal ik hieronder een opsomming geven daarvan. Daardoor kan ik dus meteen zien hoe de situatie is met voorgaande jaren. Ik hou dit nu al weer zes jaar bij. Alleen de kant-en-klare 'lekkere' post houd ik vanaf 2009 bij omdat ik ook graag wil weten wat ik per jaar, per maand en zelfs per week daaraan uitgeef. Die post is in 2010 met eenderde gehalveerd en dit jaar zelfs met 2009 vergeleken met de helft.

Mijn uitgavenposten op alfabetische volgorde zijn:
  • Bank (zoals vaste kosten, maar ook kosten als rood staan)
  • Giften en cadeaus derden (ook bijdragen voor collega's)
  • Dieren (zowel voedsel, kattenbakvulling, speeltjes als dierenartskosten)
  • Dochter (cadeaus, voorheen ook collegegeld e.d.)
  • Hobby/Vrije tijd (materiaalkosten voor mijn hobby's)
  • Huis/Tuin (kleine uitgaven voor in huis, verf, planten, zaden e.d.)
  • Klussen derden (abonnementen, jaarlijks cv schoon laten maken)
  • Inventaris/Meubels/Apparaten (grotere uitgaven huisraad)
  • Kleding/Schoenen (alleen voor mijzelf)
  • Versnaperingen (koek, snoep, taart e.d.)
  • Non food/Drogisterij (van soda, toiletpapier tot paracetamol e.d.)
  • Telefoon/Internet (ook gsm opwaardering)
  • Boeken/Tijdschriften e.d. (ook usb-sticks en dvd's of abonnementen)
  • Uitgaan (bv dagje weg met treinkaartje, uit eten enz.)
  • Vaste lasten/Belastingen (bv energie, verzekeringen)
  • Vervoer/auto/parkeergeld (verzekering, alles op gebied van auto)
  • Vervoer/fiets/bus/trein (eigenlijk al het andere vervoer en onkosten fiets)
  • Voedsel
  • Ziektekosten/Tandarts (VGZ, bril, extra tandarts- en dokterskosten enz.)
Het belangrijkste is natuurlijk de inkomstenpost in de vorm van het salaris! Soms aangevuld met een teruggave van energie, maar dat is alweer een poosje geleden ...

2 opmerkingen:

  1. Uit zo'n kasboek kun je een heel leven aflezen. Ooit kwam ik het kasboek van mijn vader tegen bij het leeghalen van het huis.De uitgaven waren zoals ik hem kende. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn moeder hield het ook bij, niet per bon, maar per product. Ook typisch op haar manier: op postgiro-enveloppen :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.