dinsdag 5 april 2011

Plastic bekertje versus koffiemok

Vandaag heb ik eindelijk mijn eigen mok meegenomen naar mijn werk. Ze hebben er glazen voor de thee, maar die kun je niet gebruiken onder het koffieapparaat omdat het apparaat door het glas 'ziet' en schenkt dan niets. Het gevolg is dat er stapels plastic bekertjes worden gebruikt voor koffie en diverse combinaties daarvan door alle collega's en incluis mijzelf. Zo ook bij het mineraalwaterapparaat. Nu drink ik liever uit een glas met een oor en het gevolg was dat ik toch nog steeds een bekertje onder het koffieapparaat moest zetten om het vervolgens over te gieten in het glas en het bekertje dan meteen weg te gooien. Ik vind dat zo zonde en overbodig. Ik heb wel eens een stapel gespaard voor stekjes en heb ze toen eerst na eigen gebruik allemaal afgewassen. Maar normaal gesproken heb je er toch lang niet zoveel nodig. Daarom nu een mok meegenomen voor zowel koffie-, thee- als watergebruik.
Het is overigens nog niet eens goed te drinken uit plastic vanwege de chemische stoffen die vrij komen door de hitte. Net zoals het niet goed is steeds flesjes te blijven vullen met water i.v.m. de snelle groei van bacteriën.
Weer een stapje dichter naar een kleinere afvalberg en een stapje dichterbij meer gezondheid.

5 opmerkingen:

  1. Drinkt ook nog eens veel lekkerder uit dan plastic. Dat zou ik ook doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vroeger heb ik dat ook gedaan,samen met een paar collega's.Later nam ik ook mijn eigen bio-theezakjes mee. En dronk eindlijk lekkere thee.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik neem zelf losse thee mee (en een houder om de thee in het glas te hangen). Hier hebben ze alleen smaakjes'thee'. Niet lekker!
    En weet je wat: losse thee is veeeeeeel goedkoper :-).
    Groet,
    Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vul lege flesjes een paar keer, maar droog ze altijd heel goed na het omspoelen. Omgekeerd op de radiator en daarna gaan ze in de koelkast. Bij hoge en lage temperaturen is er minder kans op bacteriegroei. Belangrijk is dat de flesjes kurkdroog zijn als je ze niet gebruikt. Maar ik probeer die wegwerpflesjes zoveel mogelijk te weren. Helaas komt mijn dochter er nogal eens mee thuis, die flesjes bewaar ik dan een tijdje (schoon en droog)in de koelkast.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beetje late reactie wellicht... maar het koffiezetapparaat op mijn werk "ziet" ook geen glazen bekers. Daar is een trucje voor: aan de linkerkant op ongeveer de hoogte van je beker zit een klein gaatje in de wand van het apparaat. Als je daar je vinger opdoet (of een kartonnetje voorzet, dan "fop" je het oog en "ziet" hij ineens wel een beker. Probeer maar, het werkt echt!

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.