zondag 10 april 2011

Tuindagen en frisse drank

Wat een heerlijk weer was het gisteren en vandaag. Ik heb me goed vermaakt in de tuin. Al het water wat ik de hele dag heb opgevangen onder de kraan in de keuken, heb ik ook aan de dorstige planten gegeven. Ik heb niet een keer extra de kraan hoeven te laten lopen. Alle plantjes die ik de afgelopen twee weken had gekocht en nog niet voorzien waren van een mooi plekje, hebben dat gisteren en vanmiddag gekregen.

Een klein rabarberplantje staat nu achterin de tuin. Ik heb vanmorgen goed opgelet waar de morgenzon ook stond. Hopelijk mag het plantje daar blijven staan, want die van vorig jaar was veel te interessant voor de hond. Niet zo zeer het plantje zelf, als wel wat er toch niet onder dat plantje allemaal te vinden was. Kortom, ik had die rabarber tig keer teruggezet, maar op een gegeven moment had de rabarber er zelf geen zin meer in. De hond is weer een jaartje ouder inmiddels en misschien ook met iet wat minder baldadigheid.

Het kersenboompje staat nu schuin tegenover het Elstar appelboompje. Voorzien van compost uit mijn compostbak. Een verdwaald vergeet-me-nietje heb ik bij de het stammetje neergezet.

Aan de voet van een al wat oudere rode bessenstruik heb ik het onkruid weggehaald en ook daar wat compost bij gedaan. Ziet er meteen mooier uit.

Een blauwe hibiscus staat bij mijn garage. Ik had nog opgezocht dat hij graag morgenlicht wil hebben en niet in de tocht wil staan. Ook deze stond er nog toen ik naar binnen ging.
Nog twee andere hibiscussen in grote potten gezet. Eentje onder mijn keukenraam en eentje achter mijn schuur op een boomstronk.

Een klein papaverplantje tussen het kersenboompje en de frambozenboog gezet. Ik zag warempel dat ik nog twee rozenboogpakketten had i.p.v. één. Mooi, want nu kan ik er eentje bij bij frambozen kwijt en ook nog eentje aan de rand van mijn (verwilderde) moestuin. Daar stond er ooit een, maar helemaal verroest en in elkaar gezakt. Twee rozen hangen daar nu heel zielig tegen de grond. Maar snel wat aan doen binnenkort.

Ik had twee kiwi's, een mannetje en een vrouwtje. Het vrouwtje is overleden. Het mannetje geeft nog wel prachtige, geurende, lichtgele bloesem, maar helaas geen vruchten. Ik heb nu een zelfbestuiver erbij gekocht, maar die kan niet op het plekje van het vrouwtje. Een paar meter verder heb ik deze tegen de schuur gezet.

Nog een salieplant in een grote ronde stenen bak gezet, waar ik meestal alle kruiden bij elkaar zet.

Nog een paar aardbeiplantjes gekocht. Niet veel, want na een jaar verdubbelen die zich toch. Het leuke is dat ik deze bij Pimpernel heb gekocht in Waalre. Je steunt ze ook met hun goede werk om daar te kopen. Ik heb er ook nog een olijfboompje gekocht voor 6,50 euro. Ze gaan een mensenleven mee. Ze kunnen wel 500 jaar worden. Nou zo oud word ik echt niet hoor. Dat wordt dan een erfstuk als ik die goed verzorg. Ze moeten namelijk in de winter naar binnen. Pfffttt 500 jaar. Geloof er niks van. Die mooie oude die buiten staan in het Mddellands zee gebied misschien, maar echt niet hier in ons klimaat. Wel apart, dan was het 1500, de Middeleeuwen nog ... raar idee.

Nog wat frambozenstekken bij de bogen geplant. Ook die zagen er vandaag fris uit dus het overzetten is goed gelukt. Ik heb er nog een paar die niet op een goede plek naar boven zijn gekomen, dus ook die moet ik nog ergens anders zetten.

Het in de tuinwerken heb ik afgewisseld met het haken aan de vitrage. Na wat koffie- en theepauzes (braamblad en pepermunt) wilde ik wel wat anders drinken nog. Ik drink echter nooit fris, vind daar niets aan. Als het warm weer is, drink ik daarom graag een citroen ijsklontje van uitgeperst citroensap, aangevuld met water. Erg goed dorstlessend en gezonder dan al die frisdranken met scheppen suiker erin (of zoetstof, net zo erg).

En ik heb nog een extra vrije dag ook morgen :-) Dan me maar eens verdiepen in het zaaigoed.

1 opmerking:

Hartelijk dank voor je reactie.