maandag 4 april 2011

Tuinhulpje

Zondagmiddag was ik een poosje in mijn tuin bezig. Het was nu heerlijk rustig in tegenstelling met zaterdag met dat mooie zonnige weer. Geen buren te horen op zondag, dus ook geen nieuwsgierige blikken die boven de heg uit komen springen vanaf de trampoline. Dit is voor mij het ideale weer om in mijn tuin te werken samen met miezigere regenbuitjes.
Ik heb nog lang niet alles van mijn nieuwe aanwinsten van de laatste week geplant, maar dat kan ook komende week nog wel.

Mijn bosbestruikje (Vaccinium Corymbosum) vergezelt nu mijn andere kroezels, rode en roze bessenstruiken. Ik heb ze maar meteen voorzien van een laagje compost nadat ik eerst wat onkruid heb weggetrokken bij de takken.
De vorige keer had ik twee takken van de rode bessen platgelegd met daarover heen stenen in de hoop dat ik nieuwe stekken zou krijgen voor nieuwe struikjes. Ik heb nu dus 11 nieuwe struikjes! Weliswaar klein (gemiddeld 10 cm hoog), maar ook die groeien wel groter. Ik heb ze nu allemaal in kleine potjes buiten gezet voor mijn keukenraam om ervan te genieten :-)

De framboos (Rubus Idaeus) staat bij een van de rozenbogen achterin de tuin voor het moestuingedeelte wat nu nog overwoekerd is. Ik heb daar nog een witte (uit Rusland) framboos staan (van een vriendin een stek gekregen) en nog een andere soort roze. Er staan twee rozenbogen zo'n 40 cm achterelkaar en daar tegenaan groeien mijn frambozen. Ik heb nog zo'n zelf-doepakketje liggen met de derde boog, maar dat is er nog steeds niet van gekomen. Maar ook die komt er nog wel een keer voor die anderen twee te staan. Dat creĆ«ert een hele boog aan frambozen (in mijn geval zijn het dus geen rozenbogen, maar frambozenbogen). Ze maken af en toe rare uitschieters en dan komt er ineens een meter verder een stek naar boven. Die graaf ik dan weer uit en zet deze ook weer bij de boog.

Ook een appelboompje (Malus domestica) geplant: Elstar. De tijd dat ik hierover heb gedaan, had ik er vast 10 kunnen zetten. Dat kwam door onze bemoeiachtige hond, mijn tuinhulpje. Stond het boompje er net in dan ging hij het gat weer dieper uitgraven en kon ik weer alles dichtgooien. Draaide ik me om om weer ergens anders te werken, hup weer het gat open. Door dat graven gooit hij de aarde twee meter ver en kan ik dus weer compost gaan halen om het gat te dichten. Mooie hulp hoor :-) Hij sprong me ook een keer omver toen ik op mijn hurken zat. Daar lig je dan languit in de tuin!

Nog 3 struikjes brem geplant op twee meter van elkaar in een soort langwerpige driehoek. Deze struikjes had ik bij de Aldi gekocht deze week. Ik vond ze zulke aparte mooie kleuren hebben. Bij de brem had ik ook nog paarse heideplantjes gezet. Ook daar weer geweldige hulp van de hond. Dit keer trok hij de heide er steeds uit. En ik maar lokken om het plantje weer terug te kunnen zetten. Steeds koop ik weer wat hei bij als er weer een ander soort te koop is. Geeft een mooi effect ander soort groen en de kleur van de hei. Het is momenteel wel totaal niet meer in om een heidetuintje te hebben, maar ik vind het nog steeds een mooie uitstraling hebben, daarom heb ik een stukje van mijn tuin daarvoor gereserveerd.

Verder stonden bij mijn paarse sering heel veel kleine struikjes en een daarvan heb ik uitgegraven en vooraan in mijn tuin gezet. Die geur mag wel wat dichterbij komen. Heerlijk!

Door al dat wroeten in de tuin, kwam ik nogal wat kweekwortel tegen. Ik trok ze eruit en legde ze apart, want ik had gelezen dat ze gezond zijn als thee (googlen). Als ik de prijzen zo lees op internet van kweekwortel, dan heb ik een goudmijntje aan kweekwortel in mijn tuin zeg :-)
Ik drink dagelijks pepermuntthee, dat is mijn favoriete thee. Daar heb ik na de kweekwortel goed te hebben gewassen en in stukjes te hebben geknipt ook de pepermunt bij gedaan. Puur natuur dit gratis helend kruid. Volgende keer ga ik weer inspecteren wat er geoogst kan worden aan ogenschijnlijk 'waardeloos' onkruid. Ik zag de brandnetels al weer te voorschijn komen. Zowel vers als gedroogd zijn ze te gebruiken. Mijn jaarlijkse gevecht met de braamtakken moeten nu dit jaar braamblad gaan opleveren voor thee.

3 opmerkingen:

  1. Heerlijk zo'n hond. Hij heet zeker doerak. Heerlijk om zo bezig te zijn met van alles en nog wat. Besboompjes kun je ook stekken door takjes af te knippen en een rij in de grond te steken. Afleggen gaat ook natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij ons was het zaterdag ook behoorlijk lawaaiig buiten! Dat is het enige nadeel van het mooie weer eigenlijk.

    Ik moest wel lachen om die nieuwsgierige blikken via de trampoline!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat ga ik ook eens proberen,braambladthee. Ik heb er meer over gelezen. Wat heerlijk,als je zoveel fruit in de tuin hebt. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.