dinsdag 19 april 2011

Pasen in zicht

Voor mij betekent Pasen een extra vrije dag. Vroeger deden we er niet veel aan dan een handjevol chocolade paaseitjes die ik moest zoeken in de tuin. Op school maakte je zelf een klein mandje waar je ze in verzamelen kon. In plaats van gebakkeren eieren voor het ontbijt, aten we ze dan gekookt. Dat was alles. Ik mocht ze ook verven, maar koude gekookte eieren vond ik een stuk minder lekker dan warme, dus dat beschilderen bleef maar beperkt tot 3 eieren, die mijn vader naderhand maar at.

Toen mijn dochter klein was, werd er alleen een tak van de hazelaar geknipt die dienst deed als toverhazelaar. Daarin kwamen wat versierseltjes te hangen, meestal zelfgemaakte of gekregen. De paashaas kwam ook en was altijd net geweest natuurlijk als zij opstond. Als ze geluk had, vond ze alle eitjes zelfs, maar we hadden in die tijd ook een poes die erg gek was op chocolade en die ging dus altijd mee zoeken ... Ik in optocht erachter aan natuurlijk vanwege de eerlijke verdeling ;-)

Nu gaat Pasen voor mij al jarenlang geruisloos voorbij. Aan de winkels en de reclames merk ik dat het Pasen gaat worden. Na de Pasen eten we dan chocolade paaseitjes omdat de winkels ze dan altijd graag tegen gereduceerd bedrag verkopen. Dan pas wordt het voor mij interessant ze pas te kopen.

Dit zijn voor mij twee dagen om heerlijk te doen waar ik zelf zin in heb, een niks moet, alles mag feestje voor mezelf. Nee, ik ben niet zielig :-) Dat is mijn eigen keuze! Ik ben geen feestneus en hou van rust, niet teveel mensen om me heen, dát is voor mij genieten. Die tijd ligt achter me om het met veel familieleden te vieren. Het vieren wat bestond uit moeten komen, veel moeten eten en moeten luisteren naar het eindeloos herhalen van roddelverhalen. Dan dacht ik altijd wat ben ik mijn tijd hier toch aan het verdoen, wanneer kan ik voor goed fatsoen eindelijk vertrekken. (Ik heb het dan niet over mijn eigen moeder, want die vierde het net als ik nu.) Lange tijd ervoor zat ik me alweer druk te maken dat er weer zo'n 'nodig aanwezig zijn' feest aankwam. Voor sommige(n) is dat niet te begrijpen, ook dat kan ik me inkomen hoor. Nu moet ik niks meer. Heerlijk! Ik mag :-)
Mijn dochter is nog aan het ontdekken hoe het is om het in het groot te vieren en ik moet dan ergens glimlachen als ik hetzelfde hoor, hoe ik dat vroeger heb ervaren. Genen he, ze liegen niet :-)
Gewoon genieten van mijn vrije dag, thuis bij mijn dieren, in mijn tuin met de handwerkspulletjes en leesvoer in de buurt :-) Voor mij kosten deze dagen ook niet anders dan gewone dagen. Een stamppotje rauwe andijvie smaakt en kost dan ook hetzelfde als anders.

Jullie wens ik hele fijne feestdagen hoe je ze ook doorbrengt!

3 opmerkingen:

  1. Wees blij,dat je feestdagen kunt vieren op je eigen wijze.Wij zijn ook gewoon rustig thuis.Zelfs geen paaseitjes,want ik kan niet goed tegen chocolade.Ik sta wel stil bij de oorspronkelijke betekenis van pasen. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Groot gelijk dat je het zo viert. Geen gedoe. Doen wij ook niet. Gr. LZV

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De commercie overdrijft alles tegenwoordig ook zo met al die versiering en voedselliflafjes. Gewoon is toch ook prima.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.