maandag 18 april 2011

Beginnetje gemaakt in de overwoekerde moestuin

Zondag was dit keer niet de hele buurt buiten, maar de helft. Dat is ideaal om in de tuin te werken. Echt zo'n lekker dagje zonder iets te moeten, afwisselen met haken aan de vitrage met een thee erbij en ondertussen denken aan een klusje in de tuin. Daarbij na twee toeren de daad bij de gedachte voegen. Om zo weer te starten met haken en weer wat te ondernemen in de tuin.

Zo heb ik een rode roos (1,49 euro) geplant en kwam bij toeval een kleine rabarberplant tegen waarvan ik dacht dat de hond die al naar het rabarberhemeltje had gestuurd. Wel lag het plantje een meter verder dan waar ik het vorig jaar neer had gezet. Nu heb ik er dus twee. Deze heb ik daarom bij de andere neergezet achter in mijn tuin. Hebben ze wat gezelschap aan elkaar en misschien doen ze ook aan concurrentie wie het hardste wil groeien.

Een miezerig klein hortensiaatje, tja ook maar 1,49 euro wat wil je daarvoor nietwaar, ook een plekje gegeven een beetje vooraan bij het huis. Kan ik vanuit mijn 'handwerkstoel' gadeslaan of het er nog staat of ergens in een struik hangt te hangen als de hond is langs geweest.

Een roze rododendron, waarom moet ik dan toch steeds aan Toon Hermans denken bij die naam, naast de paarse sering gezet. De sering bloeit zelfs al een beetje; wel vroeg voor het jaar, want dat is meestal pas rond moederdag.

Tevens mijn overwoekerde moestuin bekeken waar ik ergens moet beginnen met ontginnen. Geen tegel meer te zien die tussen de borders zijn neergelegd. Alles overwoekerd met klimop, brandnetel, fluweelbomen, frambozen, bramen, accasia's, gele siernetel, Stinkende gouwe, Judaspenning, Robertskruid, mos, zuring, zevenblad enz. Ik ben maar in een hoekje begonnen waar het minste stond. En zowaar kreeg ik weer wat tegels te zien. De helft van die border is nu weer gewone aarde. Komende week verder hiermee. Dan kunnen volgend weekend mijn kleine rode aardappeltjes met uitlopers gepoot worden.
Mijn moestuin ligt tussen het tuinhuisje en de frambozenbogen. Daarvoor staan de bessenstruiken.

Van de nood ook weer een deugd gemaakt. Het bramenblad verzameld en de toppen van de brandnetel. Flink uitgespoeld en in een vergiet te drogen gelegd. De helft daarvan is al thee van gezet en op inmiddels. Beter dan weggooien met het onkruid. Ook wat zevenblad verzameld en gewassen voor morgen. Zevenblad kan op diverse manieren bereid worden, net als spinazie of mee wokken. Dit was vroeger een normale groente, maar omda tje het overal kan vinden, ligt het niet meer bij de groenteboer. Daarom in de vergetelheid geraakt. Toch zonde, want het groeit weelderig en is bijna niet uit te roeien en dat zonder mest. Ik vind de geur zo heerlijk en de vierkante stengels apart om te voelen.
Het spoelwater is weer ten goede gekomen aan de plantjes in de tuin. Daarbij heb ik ook de nodige beweging gehad.
De slierten klimop heb ik niet weggegooid, maar die zet ik van de week als stekjes tegen het gaas.

Opgesomd kom ik dan tot het volgende:
  1. Gratis beweging
  2. Gratis vitaminen
  3. Gratis thee
  4. Gratis groente
  5. Gratis plantjes
  6. Tuin is weer iet wat netter :-)
  7. En voldoening uiteraard ...

8 opmerkingen:

  1. wauw, wat een werk succes ermee, geniet ervan , liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En het genieten dan?? Is toch ook gratis en doet een mens goed!!
    En daarbij de voldoening doe je hebt, als je zoveel resultaat ziet!!
    Ook niet slecht, toch??
    Ik heb ook al wee een klein beetje gedaan in onze moestuin!!Je ziet het spul gewoon groeien nu!!
    Geniet er van!!

    Fijne week, groetjes Thea♥

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk!!!
    Hier ook 'last' van het tuinvirus!! Niet te lang wachten, want dan lukt het bijna niet meer..
    Wij hebben ook 7blad (wie niet..) toch maar eens iets mee doen, al vinden de nijntjes het ook lekker... Veel tuinplezier!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, ja... Nog een vraagje..
    Gebruik je jonge bramenblaadjes? Hoe smaakt dat? Ik ben benieuw, moet er wel het bos voor in, maar dat is geen straf!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je hebt nog wel even werk, maar als het straks klaar is kun je heerlijk genieten van al dat moois.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat vind ik echt een topdag! In alle opzichten heb je veel bereikt zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Petje af. Jij bent aan het werk geweest. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb het erbij gezet Marion en Thea :-) Inderdaad erg belangrijk!

    Vandaag het zenvenblad heel even meegewokt door de macaroni, smaakte prima!

    Ja Eefje, de kleine blaadjes die je nu ziet, niet de oude van vorig jaar of die hele grote. Deze zijn lichtgroen en komen nu uit. Ze prikken nog niet. Ik pluk ze bij het steeltje zodat ik er meer tegelijk heb.
    Ik heb ze nog niet alleen los als thee getrokken, alleen samen met gedroogde pepermunt (uit een zakje) en dat smaakte goed, moeilijk te omschrijven. Zo gebruik ik ook maar de helft van de pepermunt en doe daar dus ook langer mee.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.