maandag 6 februari 2012

Witte bonen

Denk ik, kom ik kook witte bonen dat is 'verantwoord' qua lage glycemische waarde. Dus onder de 50 wil dat zeggen bij koolhydraten. Wat blijkt nu, dat ik overal verschillende waardes tegenkom. Zo zou een potje Hak 11 g koolhydraten zijn voor 100 gram op internet, in de winkel lees ik echter 14,9. Maar op mijn pak staat 54,9 per 100 gram. De zelfgekookte zouden dus minder 'verantwoord' zijn dan van die Hak? Vreemd hoor. Bij mij is een witte boon een witte boon. Mischien andere rassen en biologische kwaliteitsverschil, maar dat dan meteen de waarde een verschil van 43,9 is? Ergens klopt er hier iets niet. Drukfoutje? Wat moet je nu geloven en welke lijst is dan goed?

Maar dat mag de pret niet drukken, ik eet gewoon de zelfgekookte.
Ik heb natuurlijk het hele pak (dat was erg veel ...) meteen gekookt in 1 uur en 45 minuten. De rest gaat in porties in de diepvries. Scheelt me misschien wel meer dan 12 uur aan gas (1 kilo gedroogde bonen)!
Eerst 12 uur laten weken uiteraard, water verschonen (de een zegt hetzelfde water te gebruiken om te koken vanwege de vitiamines, de ander zegt juist niet doen i.v.m. geen gasvorming). Ik vond het water er nogal smoezelig grijs uitzien, dus wassen was ook geen overbodige luxe. Gekookt is het een dubbele hoeveelheid aan bonen geworden.
Ontdooien doe ik gewoon in de ijskast of wok het zelfs meteen terwijl ik andere groente aan het schoonmaken ben.

Simpele eenpersoonsmaaltijd en ik kook zoveel mogelijk puur, altijd zonder sausje, vegetarisch, dit keer koolhydraatarm met lage G.I. waarde:

Mijn witte bonen schotel
milde tofu stukjes bakken in olijfolie
1/4 ui klein gesneden (glazig bakken)
portie witte bonen (zelfgekookte)
1 of 2 stengels bleekselderie in stukjes
1 rode puntpaprika in stukjes
1/2 gesneden courgette (eerst in schijfjes dan in flinters snijden)
beetje Keltisch zout of Herbamare

Ik had ook meteen meer gekookt, ook voor de dag erna, maar helaas vond m'n dochter het zo lekker dat ik de volgende dag toch weer moest koken. Bovenstaande gerechten vinden wij het lekkerste en geven ook de minste stofwisselingsproblemen voor ons. Een 1/4 ui meer geeft bv al problemen en blijven we de hele nacht last van hebben. Dan wordt het zittend slapen ... Zo nauw komt het dus altijd met gerechten en recepten bij ons.

6 opmerkingen:

  1. Hmm meten beide droge bonen? Waarschijnlijk rekent HAK in geweekte bonen, en dan zal er in die 100 gram relatief veel water zitten. In tegenstelling tot 100 gram droge bonen. Is het je trouwens ook opgevallen dat in de meeste potjes/blikjes voorgekookte supermarktbonen suiker toegevoegd is?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad, droge bonen hebben een lager gewicht dan bonen die gekookt zijn en vol met water zitten. In verhouding verandert dan de hoeveelheid koolhydraten ten opzichte van het gewicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eerst moeten mijn potjes bonen op. Maar dan zal ik ook eens invriezen gaan proberen. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk dat het te maken heeft met rauwe en gekookte bonen.
    Het aantal koolhydraten veranderd na koken.
    In het potje zijn ze al gekookt dus zitten er meer koolhydraten in.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jullie geven precies aan wat ik er ook van vind. Zo dacht ik dus ook, maar waarom dan zo'n hoog getal bij droge bonen (54) en laag als ze gekookt zijn (11 of 15)? Je zou juist verwachten (wat jullie dus ook aangeven) dat het andersom zou moeten zijn: gekookt hoger en niet gekookt lager.
    Vandaar dat ik dat dus in mijn blog aangaf dat er iets niet klopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik bedoelde het juist andersom (en Henderina denk ik ook).
    Stel dat een droge boon voor de helft uit koolhydraten bestaat. Als je hem weekt en kookt wordt de boon 2x zo zwaar (ik gok maar wat), en bestaat deze voor de helft uit vocht. Dan is het aandeel khd nog maar 25%.
    In een potje met 100 gram droge bonen zitten veeel meer boontjes (en samen veel meer khd) dan in een potje met 100 gram gekookte bonen, omdat die veel zwaarder zijn.

    BeantwoordenVerwijderen

Hartelijk dank voor je reactie.